Skipsartilleri, kanoner som brukes til bestykning av krigsskip. De første pålitelige beretninger om bruk av kanoner om bord i skip stammer fra første halvdel av 1300-tallet. Rekkevidden på de første kanoner var meget begrenset, under slaget ved Lepanto (1571) 1600–1700 m, og utviklingen gikk relativt langsomt. HMS Victorys kanoner under slaget ved Trafalgar (1805) hadde en rekkevidde på ca. 2800 m, og kanonene på Monitor og Virginia (Merrimac) under slaget på Hampton Roads (1862) rakk ut til ca. 3700 m. Først mot slutten av 1800-tallet ble det en betydelig økning i rekkevidden. I slaget ved Tsushima (1905) skjøt 12ʹʹ kanoner ca. 14 000 m, og 15ʹʹ kanoner brukt under Jyllandslaget (1916) skjøt ca. 32 000 m. Amerikanske 16ʹʹ (40,6 cm) kanoner fra den annen verdenskrig hadde maksimum skuddvidde på 36 500 m, prosjektilvekt 953 kg og kunne skyte to skudd per minutt.

Skipsartilleri betegnes etter sitt kaliber som tungt: over 20 cm, middelstungt eller middels: 12–20 cm, og lett: under 12 cm. Amerikanerne har en noe annen inndeling. Den annen verdenskrigs største kanoner, 46 cm, ble ført av de japanske slagskipene Musashi og Yamato.

Missiler mot overflatemål og luftmål har gjort tungt skipsartilleri overflødig. De største skipskanonene som produseres i 1997, er av kaliber 130 mm. Kanonene bygges så lette som mulig, automatiske og hurtigskytende med minimal betjening. Meget hurtigskytende kanoner av kaliber 20–30 mm brukes som klossholds antimissilvåpen. Skipsartilleri kontrolleres fra et radar/elektrooptisk sikte som gir måldata til regnemaskiner i et ildledningssystem som beregner de nødvendige rettedata for kanonene. Antimissilkanonene kan operere helt automatisk ved at de har sin egen radar og eget ildledningssystem, oppdager selv målet og beskyter det. Se også slagskip.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.