Selvbetjeningsforretning, butikk som er innredet med sikte på at kundene selv skal finne aktuelle varer ved butikkbesøket. Den første i Norge ble åpnet i 1947, og systemet er etter hvert blitt enerådende innen dagligvarehandelen og store deler av øvrig detaljhandel.

Forutsetningen for selvbetjening er at varene på forhånd er ferdigpakket i hendige kvanta, i standardpakninger fra fabrikk/produsent, eller av forretningen selv.

Selvbetjeningsprinsippet kan også anvendes i engroshandelen og betegnes ofte som «cash and carry». Bruk av ny teknologi har bragt selvbetjeningsprippet lenger i utviklingen. Eksempler er selvscanning (kunden registrerer selv hva hun har kjøpt, drar kortet og forlater butikken) og hjemmebaserte løsninger gjennom netthandel. Se også Internett-handel.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.