Selvbetjeningsforretning, butikk som er innredet med sikte på at kundene selv skal finne aktuelle varer ved butikkbesøket. Den første i Norge ble åpnet i 1947, og systemet er etter hvert blitt enerådende innen dagligvarehandelen og store deler av øvrig detaljhandel.

Forutsetningen for selvbetjening er at varene på forhånd er ferdigpakket i hendige kvanta, i standardpakninger fra fabrikk/produsent, eller av forretningen selv.

Selvbetjeningsprinsippet kan også anvendes i engroshandelen og betegnes ofte som «cash and carry». Bruk av ny teknologi har bragt selvbetjeningsprippet lenger i utviklingen. Eksempler er selvscanning (kunden registrerer selv hva hun har kjøpt, drar kortet og forlater butikken) og hjemmebaserte løsninger gjennom netthandel. Se også Internett-handel.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.