Scenisk dans er en av to hovedkategorier innenfor fenomenet dans. Scenisk dans eller dansekunst, er dans i form av forestillinger, utviklet for og oppvist i en scenisk sammenheng for et publikum. Scenisk dans trenger ikke å framføres på en tradisjonell scene for å kalles scenisk. Den kan også finne sted steds-spesifikk, på scenisk egnede eller kunstnerisk utvalgte steder.

Scenisk dans utvikles gjerne i form av koreografier laget av skapende kunstnere kalt koreografer eller dansekunstnere. I hvilken grad danserne som utøver koreografiene medvirker i skapelsesprosessen, varierer fra dansestil til dansestil, men også ut fra hvordan dansekunstnere organiserer seg i arbeidet rundt det å skape danseforestillinger.

I tidlig moderne dans som oppsto på begynnelsen av 1900-tallet, både utviklet og utøvde dansekunstnere sin egen sceniske dans. Dette brøt med den klassiske ballettens hierarki, der den skapende kunstneren var koreografen som laget trinn og sekvenser som de utøvende danserne fortolket og framførte. Denne arbeidsdelingen ble igjen tatt i bruk i senere moderne dans, noe som den postmoderne dansens kunstnere igjen brøt med. At dansere settes til å utvikle egen scenisk dans i samarbeid med koreografer, er gjerne et kjennetegn på mer samtidige former for scenisk dans.

Gjennom dansehistorien ser vi hvordan representanter fra sosiale dansestiler har iscenesatt sin dans. I slike sammenhenger har det ofte oppstått debatt om sosial dans på scenen kan betraktes som scenisk dans, og når dans går fra sosial til scenisk. Det avhenger gjerne av i hvilken grad andre elementer som lyssetting, musikk, scenografi og kostyme er en gjennomtenkt del av oppsettingen, og om elementene holder et kunstnerisk nivå. Om det som foregår på scenen utgjør et dramaturgisk hele komponert av en koreograf eller dansekunstner, eller om det består av kortere enkeltnummer som gjerne kjennetegner sosial dans, kan også brukes som vurderingskriterier.

Et kjent eksempel på iscenesettelse av en sosial dansestil skjedde i 1849 da Ole Bull satte folkedansere på scenen. Dette skjedde på Det norske Theater, senere Den Natonale scene, under åpningsforestillingen Fjeldstuen av Henrik Wergeland, med musikk av Ole Bull. I dag ser vi hvordan hiphop gatedanser stadig oftere blir iscenesatt og etter hvert har inngått i den sceniske dansen.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg