Sandmaleri
Et sandmaleri, utført av representanter for folkegruppen navaho.
Av /Gilcrease Museum.
Lisens: CC BY SA 3.0
Sandmaleri, navaho, medisinsk seremoni, fotografert 1905.
/Library of Congress, Washington, D.C.
Lisens: No known restrictions on publication
Aboriginer i Australia gjennomfører en rituell handling, inklusive sandmaleri, fotografert mellom cirka 1900-1927.
/State Library, New South Wales.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Sandmaleri er et materialbilde som er laget av tørre materialer, for eksempel sand, knust trekull, rester av planter og fargestoffer. Som teknikk og uttrykksform er sandmaleri kjent over store deler av verden, men er særlig benyttet av nordamerikanske og australske urfolk, samt i land hvor buddhismen er utbredt.

Generelle kjennetegn

De tørre materialene blir strødd på et vannrett underlag. Sandmaleriet danner et sammensatt ornamentalt mønster. Et sandmaleri inngår i seremonier som gjelder religion og tanke- og følelsesliv omkring tid og evighet. Tradisjonelt blir et sandmaleri benyttet som midlertidig uttrykksform, som blir strøket ut etter bruk.

Nordamerikanske urfolks sandmaleri

Sandmaleriet har en lang historie blant urfolk (særlig navaho og pueblo) som bor i Great Plains, California og de sørvestre delene av USA (Colorado, New Mexico, Arizona, Utah). Det består av sand i forskjellige farger, knust trekull, fargestoffer og tørt materiale fra planter, inklusive blomsterblad. Disse tørre materialene i finmalt konsistens blir strødd systematisk og detaljert etter en forhåndsbestemt plan på et underlag av ren sand eller buckskin slik at det dannes ornamenter og figurer av mytologisk art. Disse representerer dyr, regnbuer, planter og overnaturlige vesener. Også materialenes farger har symbolsk betydning.

Bruken av sandmaleri, som vanligvis inngår i en seremoni, er et middel til å finne balanse i tilværelsen. Andre formål kan være å påkalle hjelp fra overnaturlige krefter, særlig når det gjelder regn og avling eller helse.

I seremonier som dreier seg om helbredelse fra fysisk eller mental sykdom, blir sandmaleriets hellige ornamenter og figurasjoner komponert rundt pasienten. Ritualet blir ledet av en religiøs spesialist. Når seremonien er over, blir sandmaleriet strøket ut.

En alternativ engelsk betegnelse for sandmaleri er «dry painting» eller «dry-sand painting», som har å gjøre med at det brukes tørre materialer.

Aboriginalt sandmaleri

Sandmaleri har en meget lang historie blant enkelte grupper av urfolk (aboriginer) i Australia. Et sandmaleri av denne typen blir vanligvis komponert på jorden. Det kan være satt sammen av sand, stein, fuglefjær og planterester. Materialenes farger inkluderer gult (solen), hvitt (skyer, himmel), rødt (ørkensand) og brunt (jord).

Sandmaleriet tematiserer tid, identitet og historie. Sandmaleriet forbinder nåtiden med historiens begynnelse, som på engelsk blir kalt Dreamtime. Sang og dans kan være del av seremonien omkring utførelsen av et sandmaleri.

En alternativ engelsk betegnelse for sandmaleri i Australia er «dot painting», som har å gjøre med teknikken som blir anvendt.

Mandala

Sandmaleri inngår i hinduistiske og buddhistiske tradisjoner, men er særlig levende i tibetansk buddhisme. Sandmaleriet blir her presentert som mandala. Som sandmaleri på plan flate er en mandala laget av farget sand, tørket plantemateriale, riskorn, rismel og smykkestener. Motivet i en mandala – sanskrit for sirkel eller rund form – fremstiller et symbolsk bilde av universet, som tjener som hjelp og støtte for meditasjon.

Når en mandala blir laget, et detaljert arbeid som kan ta flere uker, medfølger en seremoni som inkluderer sang og musikk. En mandala kanaliserer positiv energi til alle som deltar. Etter seremonien blir mandalaen strøket ut. Fjerningen av mandalaen er en handling som symboliserer livets forgjengelighet.

Temporært ritual – dokumentasjon og fornyelse

Det tradisjonelle sandmaleriet tjener en midlertidig funksjon. Selv om et sandmaleri i generell forstand symboliserer forholdet mellom det endelige og det uendelige, har et sandmaleri som materielt og unikt verk begrenset levetid. I Tibet og blant urfolk i USA og Australia blir sandmaleriet fjernet etter at det har fullført sin oppgave.

Museer som har denne typen uttrykksform som ansvarsområde, dokumenterer allikevel fortløpende sandmaleriets store kompositoriske og motiviske variasjonsbredde verden over.

I USA og Australia utfører kunstnere selvstendige kunstverk som med hensyn til komposisjon, motiver, farger og materialer refererer til sandmaleriet slik det er overlevert fra tidligere generasjoner.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Bryant, Barry (2003). The Wheel of Time Sand Mandala. Visual Scripture of tibetan Buddhism. Ithaca, NY: Snow Lion
  • Morphy, Howard (1998). Aboriginal Art. London: Phaidon Press
  • Parezo, Nancy (1983). Navajo Sandpainting. From religious Act to commercial Art. Tucson: University of Arizona Press

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg