Råndastakk

To kvinner fra Gudbrandsdalen, tradisjonelt kledd i råndastakk. Vi ser at den ene har sluttet å bruke stivaturkle som hodeplagg. Stakkelengden er påvirket av moten fra slutten av 1800-tallet. Bildet skal være tatt ved gården Stamstad i Lom, cirka 1885.

Råndastakk
Av /Norsk folkemuseum.
Søskenflokk fra Kvarberg i Vågå, 1870–1880
/Norsk folkemuseum.

Råndastakk er i folkedrakttradisjonen i Gudbrandsdalen en stakk av stripete (randete) ullstoff. Den kom i bruk i Nord-Gudbrandsdalen i 1830-årene og ble tradisjonelt brukt både til hverdag og fest. På begynnelsen av 1900-tallet gikk den over til bare å bli brukt til fest og høytid.

Faktaboks

Etymologi

av norrønt rǫnd 'rand' og stakkr 'kofte, sid trøye'; en stakk av stripete stoff

Det bevarte folkedraktmaterialet viser stort mangfold i materialer og farger; silkedamask og ulldamask, trykt bomull og ull, og hjemmevevde ullstoff ble brukt side om side. Aller hyppigst finner en gamle livkjoler med kombinasjonen av rødrutet stoff i livet og stripet (randet, lokalt rånda) stoff i stakken. Det gamle materialet viser at råndastakken gjerne kunne ha et damaskliv eller et bomullsliv som alternativ til det rutete. Men det ser ut til at de rutete livene nesten bare ble brukt til råndastakk. Det finnes noen livkjoler med ruter både i stakk og liv i Ottadalen, disse kalles overråndastakk. I Lesja har en funnet stakk og liv med likt rutemønster eller to ulike rutemønstre, og dette er tatt opp igjen i en egen bunad.

Det er imidlertid bevart svært mange rutete liv og randete stakker. Hjemmevevde ullstoff med rutemønster var høyeste mote under nyrokokkoen midt på 1800-tallet, og de skråstilte rutene fra motebildet ble tatt inn i folkedraktskikken. Det er stor variasjon i rutemønstre, og rendene på stakkene varierer også mye. Men alt foregikk innenfor nokså strenge grenser for fargesetting og mønsterkonstruksjon. Rødt er gjennomgangsfarge i livene, mens rendene i stakkene gjerne er mørkere, med innslag av blant annet rødt.

De stakkestoffene ble gjerne vevd med ensfarget renning og striper i innslaget. Ettersom vevbredda ikke var nok til lengda på stakken, måtte en skjøte. Skjøten ble skjult under en såkalt hengfald. En slik hengefold var også et motetrekk som gjorde seg gjeldende i andre halvdel av 1800-tallet, og dette er kanskje opphavet til at alle de ulike livkjoletypene i området fikk en slik fold. De fleste av dagens bunader har det også, og på barnebunader gir folden i tillegg mulighet for å regulere lengda.

Stakkelengda er ellers noe av det som har variert mest på denne typen bunader gjennom tida, fra de helt fotside til de nesten knekorte. I dag lages fortsatt mange råndastakker nokså korte (til midt på leggen), mens andre lager dem ankelside.

I den tida draktskikken var i levende bruk, var det vanlig å variere plaggene etter anledning og årstid. I dagens bunadbruk gjenspeiles bare deler av dette; det er hovedsakelig kirkeklærne som er blitt videreført. Samtidig ser en at rutaliv og råndastakk fins i utallige varianter – fra håndvevde ullstoff som er kopiert etter gamle plagg, til etterligninger i tynne bomullsstoff som har fjernet seg langt fra drakt-skikken som var utgangspunktet for bunaden. Det samme gjelder fasongen, særlig for råndastakken. Her spenner utvalget fra livkjoler som er nøyaktig kopiert i snitt og sømmåte etter bevart draktmateriale, til bunader som har fått til dels svært avvikende fasong i forhold til den gamle draktskikken.

Draktdeler

I det tradisjonelle materialet kunne dyktige vevere kjennes på rendene. I dagens bunader finnes det et begrenset antall varianter – om en ikke gir seg i kast med å veve sjøl.
I det tradisjonelle materialet kunne dyktige vevere kjennes på rendene. I dagens bunader finnes det et begrenset antall varianter – om en ikke gir seg i kast med å veve sjøl.
Av /Norsk bunadleksikon.

Tradisjonelt ble de stripete stakkene brukt sammen med mange ulike livstoff, men det vanligste var kombinasjonen av rødrutet liv og stripet stakk. Stakkene hadde en presset brett langs stakken, der stoffet hadde blitt brettet på midten. Denne perseskrukken er videreført i mange av dagens bunader.

Det er mange ulike mønstre, materialer og snitt i bruk til denne livkjolen i dag; noen er i ull, noen i blanding av ull og bomull og noen i bomull. Bomullsbunadene er gjerne forenklede utgaver av bunaden, til for eksempel barnebruk.

Det har blitt stilt spørsmål ved hvorvidt Skottetoget i 1612 kan ha vært en inspirasjon for rutastoffene, men selv om enkelte av mønstringene er identiske med skotske tartans, er dette lite trolig. Det gikk nesten tohundre år fra skottetoget til rutalivene dukker opp i draktskikken.

Skjorte

Rutastoffene lages i dag i ulike varianter, men variasjonen i det gamle materialet var så klart mye større
Rutastoffene lages i dag i ulike varianter, men variasjonen i det gamle materialet var så klart mye større
Av /Norsk bunadleksikon.

Det finnes flere typer skjorter som brukes til råndastakk, men i dag er det vanligste ei hvit bomullsskjorte i primærsnitt, kantet med nupereller på halskrage og håndlinninger. På denne skjortetypen skal kragen brettes ned. Den samme skjortetypen lages også med broderi av kryssesting med slyng og trådtunger eller musetagger. Denne siste skjortetypen leveres også i lin.

Som alternativ brukes ei skjorte i hvitt lin, med ståkrage. Denne har broderi av plantemønstre på krage og håndlinninger og er som type eldre enn de andre.

I den siste tida da livkjolene var i bruk, ble det brukt mønstrete skjorter til hverdags. Fotografier viser både blomstrete og rutete skjorter i bruk. Disse ble gjerne kalt ondtrøye. Det er tatt opp igjen ei blårutet skjorte som kan brukes til rutaliv og råndastakk til mindre fint bruk.

Forkle

Rutaliv og råndastakk med fire ulike forklær, hodeplagg og sølv
Rutaliv og råndastakk med fire ulike forklær, hodeplagg og sølv
Av /Norsk bunadleksikon.

I dag er det vanlig å bruke et svart eller rødt ullforkle med tverrstripet mønster. Hvite forklær med slike striper brukes i dag gjerne til barnebunad. Disse forklærne er egentlig nokså unge, fra cirka 1935.

I tradisjonell bruk fantes det imidlertid veldig mange ulike varianter, og en del gamle forklær er i bruk i dag også. Det lages også nye i svart silke eller bomullssateng med naturalistiske eller stilistiske blomsterbroderier i silketråd. Forklærne er foldelagt til ei linning i livet som knytes i sløyfe bak.

På begynnelsen av 1900-tallet ble det også brukt hvite forklær med hardangersømsbroderi til råndastakken, men det er ikke vanlig nå lenger. Dette var tydelig inspirert av Hardangerbunaden, nasjonalen, som vi ser flere steder i Norge.

Hodeplagg

I den første tida råndastakken var i bruk, var den tradisjonelle botthuva fortsatt i bruk, og den også ble brukt til den nye draktskikken. En del har også tatt opp igjen botthuvene til råndastakken.

Luene ble etter hvert avløst av det såkalte stivaturkleet – et tørkle i tynt bomullsstoff, gjerne med trykt dekor. Det kan også ha en hvit blonde eller nupereller langs kanten. Tørkleet stives og brettes i snipp og knytes under haka. Brettene skal ligge slik at det dannes en firkant i nakken. Måten det blir stivet og brettet på, er normfast. Det var vanlig å ha fine tørklær ferdig stivet og knyttet, hengende på ei stang. En tok så på seg et slikt til kirkebruk eller til andre høytidelige sammenhenger. Men hodeplagget var en viktig del av hverdag som fest det meste av den tida draktskikken var i bruk. En brukte samme type tørkle til alle anledninger, men gjerne ulik gradering etter hvor fine de ble regnet for å være. Det fortelles også at odelsjenter bar tørkleet med snippen bak stående rett ut.

Bunaden forhandles i dag med et stivaturkle som hodeplagg. I tillegg var det et annet tørkle i bruk vinterstid, såkalt mjuktørkle. Det kunne være i ull eller bomull og ble ikke stivet på samme måte som det til sommerbruk. Ellers var bruksområdet det samme. Råndastakken var imidlertid i bruk så lenge at mange la bort hodeplagget; fra slutten av 1800-tallet viser fotografier at unge kvinner gikk barhodet også ute, mens voksne gifte kvinner bare kunne gjøre det i eget hus. Eldre kvinner holdt fast ved skikken med å bruke tørkle inne som ute.

Ytterplagg

Det ble tradisjonelt brukt svarte trøyer i vadmel. Fasongen varierte noe gjennom tida, særlig med hensyn til utforming av ermene. Til dagens bunader er det valgt en trøyetype med vide ermer som er foldelagt til smale linninger nederst ved håndleddene. Det er tilsvarende folder ved skuldrene. Bolen på trøya sitter etter kroppen. Trøya lukkes med skjulte hekter foran. Den har hekte øverst og nederst, men skjorta syns imellom, og skjorta syns også i halsen. Kragen brettes utenpå trøyekanten i halsen. Bunadstrøyene lages i svart klede.

Et bundingstørkle, snippsjal, kan også brukes som ytterplagg.

Det har blitt hevdet at navnet har sammenheng med nærheten til Rondane. Dette er ikke riktig, og navnet gjenspeiler den stripete, randete, stakken. Da råndastakken var i daglig bruk, var den utbredt i bygdene i Ottadalen, som ikke har geografisk tilknytning til Rondane.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Bjørn Sverre Hol Haugen (red.): Norsk bunadleksikon, 2006
  • Sigurd Bretteville-Jensen: Studieplan i bunadkunnskap, 1979

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg