Råndastakk er i folkedrakttradisjonen i Gudbrandsdalen en stakk av stripete (randete) ullstoff. Den kom i bruk i Nord-Gudbrandsdalen i 1830-årene og ble tradisjonelt brukt både til hverdag og fest. På begynnelsen av 1900-tallet gikk den over til bare å bli brukt til fest og høytid.
Faktaboks
- Etymologi
-
av norrønt rǫnd 'rand' og stakkr 'kofte, sid trøye'; en stakk av stripete stoff
Det bevarte folkedraktmaterialet viser stort mangfold i materialer og farger; silkedamask og ulldamask, trykt bomull og ull, og hjemmevevde ullstoff ble brukt side om side. Aller hyppigst finner en gamle livkjoler med kombinasjonen av rødrutet stoff i livet og stripet (randet, lokalt rånda) stoff i stakken. Det gamle materialet viser at råndastakken gjerne kunne ha et damaskliv eller et bomullsliv som alternativ til det rutete. Men det ser ut til at de rutete livene nesten bare ble brukt til råndastakk. Det finnes noen livkjoler med ruter både i stakk og liv i Ottadalen, disse kalles overråndastakk. I Lesja har en funnet stakk og liv med likt rutemønster eller to ulike rutemønstre, og dette er tatt opp igjen i en egen bunad.
Det er imidlertid bevart svært mange rutete liv og randete stakker. Hjemmevevde ullstoff med rutemønster var høyeste mote under nyrokokkoen midt på 1800-tallet, og de skråstilte rutene fra motebildet ble tatt inn i folkedraktskikken. Det er stor variasjon i rutemønstre, og rendene på stakkene varierer også mye. Men alt foregikk innenfor nokså strenge grenser for fargesetting og mønsterkonstruksjon. Rødt er gjennomgangsfarge i livene, mens rendene i stakkene gjerne er mørkere, med innslag av blant annet rødt.
De stakkestoffene ble gjerne vevd med ensfarget renning og striper i innslaget. Ettersom vevbredda ikke var nok til lengda på stakken, måtte en skjøte. Skjøten ble skjult under en såkalt hengfald. En slik hengefold var også et motetrekk som gjorde seg gjeldende i andre halvdel av 1800-tallet, og dette er kanskje opphavet til at alle de ulike livkjoletypene i området fikk en slik fold. De fleste av dagens bunader har det også, og på barnebunader gir folden i tillegg mulighet for å regulere lengda.
Stakkelengda er ellers noe av det som har variert mest på denne typen bunader gjennom tida, fra de helt fotside til de nesten knekorte. I dag lages fortsatt mange råndastakker nokså korte (til midt på leggen), mens andre lager dem ankelside.
I den tida draktskikken var i levende bruk, var det vanlig å variere plaggene etter anledning og årstid. I dagens bunadbruk gjenspeiles bare deler av dette; det er hovedsakelig kirkeklærne som er blitt videreført. Samtidig ser en at rutaliv og råndastakk fins i utallige varianter – fra håndvevde ullstoff som er kopiert etter gamle plagg, til etterligninger i tynne bomullsstoff som har fjernet seg langt fra drakt-skikken som var utgangspunktet for bunaden. Det samme gjelder fasongen, særlig for råndastakken. Her spenner utvalget fra livkjoler som er nøyaktig kopiert i snitt og sømmåte etter bevart draktmateriale, til bunader som har fått til dels svært avvikende fasong i forhold til den gamle draktskikken.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.