Romturisme, virksomhet som går ut på å frakte «vanlige» mennesker ut i rommet på kommersiell basis, til å begynne med i suborbitale baner til en høyde av ca. 100 km, der man vil kunne oppleve en fantastisk utsikt (en lysende jordoverflate med tydelig krummet horisont under og et mørkt rom over) pluss 3–4 minutter med vektløshet.

En milepæl i utviklingen ble tilbakelagt da den amerikanske flykonstruktøren Burt Rutans SpaceShipOne 4. oktober 2004 vant Ansari X-prisen på 10 mill. dollar for å ha nådd en høyde over 100 km på to flygninger i løpet av to uker med pilot pluss vekt tilsvarende ytterligere to personer.

Flere selskaper var på vårparten 2006 i gang med å forberede en kommersiell, suborbital virksomhet, f.eks. det britiske Virgin Galactic, som vil benytte SpaceShipTwo, en noe større, avansert utgave av SpaceShipOne. Fra suborbitale ferder forventes at utviklingen vil gå mot orbitale ferder (ferder rundt Jorden), deretter opphold i et «romhotell», en slags enkel romstasjon. Lenger inn i fremtiden kan det bli snakk om turistferder rundt Månen, og til sist muligens opphold på Månen.

Såkalte Spaceflight Participants, som den amerikanske mangemillionæren Dennis A. Tito og andre med omkring sju dagers opphold i Den internasjonale romstasjonen, er ikke romturister i ordets egentlige forstand, først og fremst fordi de på forhånd hadde fått en ca. halvt års kosmonautopplæring, men også fordi prisen har vært meget høy (ca. 20 millioner dollar).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.