rettferdiggjørelse

Rettferdiggjørelse er et sentralt begrep i den kristne læren om frelse.

Faktaboks

Etymologi
latin justificatio

Paulus preget begrepet i sin kamp for det lovfrie evangelium, og Martin Luther og de andre reformatorene gjorde rettferdiggjørelsen til hovedpunktet i dogmatikken.

Fra reformasjonen av har begrepet vært et sentralt stridspunkt i konflikten mellom protestantisme og katolisisme. Representanter for den katolske og de lutherske kirkene utarbeidet i løpet av 1990-årene en «Felleserklæring om rettferdiggjørelsen» («Joint declaration on Justification»), og denne felleserklæringen ble undertegnet av representanter fra begge sider i Augsburg 31. oktober 1999.

Den paulinske læren

Rettferdiggjørelse innebærer at menneskene, som på grunn av syndefallet var hjemfalne til dom og død, får Guds tilgivelse og forlikes med ham uten menneskelig fortjeneste, men bare ved i tro å ta imot den frelse som tilbys i Jesus Kristus (Romerbrevet kapittel 3, vers 21–26, Galaterbrevet kapittel 3, vers 13 og andre Korinterbrev kapittel 5, vers 18–21). Rettferdiggjørelse betyr syndsforlatelse ifølge Lukasevangeliet kapittel 18, vers 14, Romerbrevet kapittel 4, vers 6–8 og Kolosserbrevet kapittel 1, vers 14 og kapittel 2, vers 13, men samtidig at det ikke er en selvfølge at Gud tilgir menneskene. Rettferdiggjørelsen kan bare finne sted fordi Kristus på Guds vegne og i vårt sted soner straffen og befrir oss fra syndens herredømme. Hovedpoenget i den paulinske læren er at det eneste grunnlag for frelsen er Guds nåde.

Augustins lære

Kirkelæreren Augustin tok opp den paulinske lære om rettferdiggjørelsen. Imidlertid tenkte han rettferdiggjørelsen også som en etisk omskapningsprosess, en «inngytt rettferdighet», som ble bestemmende for katolisismens tanker om rettferdiggjørelsen.

Reformatorenes lære

Martin Luther og Jean Calvin gjorde den paulinske lære til sentrum i den kristne læren; rettferdiggjørelsen skjer «ved troen alene» og utelukker enhver tale om menneskers fortjeneste overfor Gud. Den katolske kirke har derimot hevdet gjerningenes betydning og menneskets ansvar, og talt om samvirke av menneskets egne krefter og nåden.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg