Rendering, prosessen som konverterer en datamodell til et bilde som kan vises på en skjerm. I programvare for dataanimering, design, konstruksjon og lignende, beskrives gjenstander som tredimensjonale modeller. Disse modellene omfatter beskrivelser av gjenstandenes overflate, for eksempel hår, hud (med rynker), mur, sand, vann og så videre, samt optiske egenskaper, for eksempel farge, refleksjonsgrad, grad av gjennomsiktighet med mer. For å lage et bilde må gjenstandene plasseres i forhold til hverandre og i forhold til den som skal se bildet, videre må lyskilder plasseres og beskrives. Programvaren som utfører rendering, må beregne farge og lysstyrke til hvert punkt i bildet, med utgangspunkt i alle disse faktorene.

I simuleringsprogrammer og dataspill må rendering utføres i sanntid. I dataanimasjon og effekter til film, der hensikten er å produsere en serie med bilder som skal inngå i en film, slipper man kravet om rendering i sanntid, og kan følgelig bruke langt mer tid på å skape bildesekvensene.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.