Et reklamebyrå er et firma som yter tjenester og produserer produkter innenfor området markedskommunikasjon. Oppdragene kan variere fra planlegging, produksjon og oppfølging av store reklamekampanjer for internasjonale merkevarer til grafisk profilering og markedsføringsløsninger for et regionteater eller en dansegruppe. Eller det kan være en digital multimedieproduksjon med animasjon, audiovisuelle effekter og filmsnutter inkorporert i en interaktiv webløsning.
Alle bedrifter, organisasjoner og institusjoner som har behov for å kommunisere med en målgruppe, vil i dag være potensielle kunder for profesjonelle leverandører av visuell og audiovisuell kommunikasjon. Det finnes derfor et bredt spekter av aktører på tilbudssiden – fra fullservicebyråer til små, profilerte nisjevirksomheter.
Et reklamebyrå kan tilby helhetlige løsninger fra konsept- og strategiutvikling til evaluering av den gjennomførte reklamekampanjen. Det kan også, på vegne av annonsøren, foreta markeds- og medieanalyser, vurderinger og valg av målgrupper og formidlingskanaler, utvikling og produksjon av annonser, trykksaker, radioreklame, reklamefilm og kinoreklame. Enkelte kan ha spesialisert seg på eventmarkedsføring i tilknytning til publikumsmesser, fagmesser og lignende.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.