Draktene er påbudt som redningsmateriell om bord på oljerigger og skip som i Norge bestemmes nærmere av Petroleumstilsynet og Sjøfartsdirektoratet. Kravene varierer noe mellom de ulike bruksområdene, i tillegg kommer egne krav knyttet til luftfarten.
På den norske kontinentalsokkelen stiller Petroleumstilsynet spesifikke krav til flyteegenskaper, passform, bruksegenskaper, og tilgjengelighet. Det skilles mellom A-drakt og B-drakt, der A-drakt benyttes under helitransport og skal samsvare med krav innen luftfarten i tillegg. B-drakten brukes på plattform. Draktene skal blant annet ta hensyn til brukerens kroppsform for både kvinner og menn, de skal hindre vanninntrengning i hals og håndledd uten at blodtilførselen begrenses, ha integrerte flyteinnretninger, nødpeilesender-lomme, antiskli-belegg i fotsåle og generelt være lette å bevege seg i. Videre skal den kunne holde en person flytende med ansiktet opp i grov sjø, kunne ventileres ved overskuddsluft inne i drakt, og leveres med en fastmontert løftesnor, kameratline og sprutbeskyttelse. I tillegg skal draktene ha et enkelt pustesystem for korte perioder under vann, og termisk beskyttelse som både tar hensyn til hypotermi, men også hypertermi ved opphold i lukkede rom med solinnstråling som for eksempel et helikopter.
Innen sjøfarten reguleres kravene av Sjøfartsdirektoratet, som er i tråd med SOLAS-konvensjonen. Brukskravene er ofte de samme som i offshorenæringen, men med noe variasjon etter hvor fartøyet skal gå, typen farkost, og størrelse.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.