Slumptall er en betegnelse på tilfeldige tall som kan hentes fra en slumptallgenerator (som regel en algoritme) i en datamaskin. Tallene genereres etter en angitt statistisk fordeling. Slumptall brukes ved lotterier og andre trekninger, som grunnlag for krypteringsalgoritmer, for å plukke ut objekter ved stikkprøver, og ved simulering av prosesser som påvirkes av tilfeldige hendelser. I datamaskiner har man for eksempel tilgang til slumptallsgeneratorer via programmeringsspråk og funksjoner i regneark.

Faktaboks

Etymologi
engelsk random numbers
Også kjent som

tilfeldige tall

Det er svært vanskelig for en datamaskin å trekke helt tilfeldige tall, da alt maskinen gjør er basert på gitte forutsetninger. Det er for eksempel vanlig å bruke systemklokken som input til algoritmen. Som regel er ikke dette av betydning, men for svært kritisk bruk, slik som offisielle lotterier eller kritisk kryptering kan det være avgjørende. Det skilles derfor på en ekte slumptallgenerator som bygger på fysiske prosesser som terningkast eller radioaktivitet, mens de såkalt uekte bygger på algoritmer som gir tilsynelatende uniformt fordelte tall, men der tallrekken i spesielle situasjoner kan forutses eller påvirkes.

Det finnes flere metoder for å forsøke nærme seg en ekte slumptallsgenerator i en datamaskin. For eksempel kan støy på elektroniske komponenter eller input fra brukerens musepeker eller mikrofon benyttes. Det finnes også ulike fysiske enheter som baserer seg på radioaktivitet eller kantefysikk og som kan tilkobles datamaskinen for å tilby en ekte slumptallsgenerator.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg