Psykologisk trygghet beskriver opplevde egenskaper ved et sosialt klima, særlig i et jobbteam eller en organisasjon. Psykologisk trygghet innebærer at det mellom medlemmene i en gruppe er aksept for å ytre seg, stille spørsmål og gjøre feil. Graden av psykologisk trygghet har vist seg å ha betydning for læring, innovasjon, sikkerhet og kvalitet på tjenester som utføres.

Å oppleve psykologisk trygghet innebærer å føle seg trygg på at man kan dele bekymringer og feiltrinn uten å være redd for å bli gjort narr av eller bli utsatt for negative reaksjoner. I et arbeidsmiljø preget av psykologisk trygghet er det stor aksept for å stille spørsmål dersom man er usikker på noe eller mener at noe blir utført på en uheldig måte.

Stor grad av psykologisk trygghet gjør det enkelt å snakke om feil og uheldige hendelser. Slik kan man i teamet og organisasjonen lære av feil og hendelser og dermed øke kvaliteten på tjenester og produkter.

Introduksjonen av begrepet knyttes til professor Amy C. Edmondson ved Harvard Business School. Edmondson har drevet utstrakt forskning, teoriutvikling og formidling rundt psykologisk trygghet.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

Edmondson, Amy C. (2018). The fearless organization: Creating psychological safety in the workplace for learning, innovation, and growth. Wiley.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg