prosjektkontor

Prosjektkontor, organisasjonsenhet som støtter prosjektarbeid og bidrar til å standardisere gjennomføring av prosjekter. Prosjektkontoret kan både ha en stabsfunksjon og være et rådgivende kompetansesenter.

Faktaboks

Også kjent som

engelsk Project Management Office (PMO)

Konseptet med et eget prosjektkontor stammer fra 1990-tallet og oppfattes som et godt virkemiddel for å sikre profesjonell gjennomføring av prosjekter. Det har etter hvert blitt godt utbredt, men det er stor forskjell i hva ulike organisasjoner legger i konseptet.

Prosjektkontorets oppgaver

Prosjektkontoret vil normalt være en prosesseier med ansvar for gjennomføringsmodell, prosedyrer og andre retningslinjer. I tillegg kan det drive opplæring og kvalitetssikring.

De viktigste oppgavene er relatert til:

  • utarbeidelse av styrende dokumenter som definerer en standard for hvilke prinsipper som skal legges til grunn for gjennomføring av organisasjonens prosjekter
  • støtte til prosjekter som allerede er i gang, i form erfaringsoverføring mellom prosjekter og rådgivning
  • porteføljestyring – vedlikeholde en oversikt over prosjektene og deres status
  • kompetanseutvikling gjennom opplæring og utvikling

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Andersen, E. S. (2018). Prosjektledelse – et organisasjonsperspektiv. Oslo: Fagbokforlaget.
  • Rolstadås, A., Olsson, N., Johansen, A. & Langlo, J. A. (2020). Praktisk prosjektledelse – fra idé til gevinst, 2. utgave. Trondheim: Fagbokforlaget.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg