prosjektkontor

Prosjektkontor, organisasjonsenhet som støtter prosjektarbeid og bidrar til å standardisere gjennomføring av prosjekter. Prosjektkontoret kan både ha en stabsfunksjon og være et rådgivende kompetansesenter.

Faktaboks

også kjent som:

engelsk Project Management Office (PMO)

Konseptet med et eget prosjektkontor stammer fra 1990-tallet og oppfattes som et godt virkemiddel for å sikre profesjonell gjennomføring av prosjekter. Det har etter hvert blitt godt utbredt, men det er stor forskjell i hva ulike organisasjoner legger i konseptet.

Prosjektkontorets oppgaver

Prosjektkontoret vil normalt være en prosesseier med ansvar for gjennomføringsmodell, prosedyrer og andre retningslinjer. I tillegg kan det drive opplæring og kvalitetssikring.

De viktigste oppgavene er relatert til:

  • utarbeidelse av styrende dokumenter som definerer en standard for hvilke prinsipper som skal legges til grunn for gjennomføring av organisasjonens prosjekter
  • støtte til prosjekter som allerede er i gang, i form erfaringsoverføring mellom prosjekter og rådgivning
  • porteføljestyring – vedlikeholde en oversikt over prosjektene og deres status
  • kompetanseutvikling gjennom opplæring og utvikling

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Andersen, E. S. (2018). Prosjektledelse – et organisasjonsperspektiv. Oslo: Fagbokforlaget.
  • Rolstadås, A., Olsson, N., Johansen, A. & Langlo, J. A. (2020). Praktisk prosjektledelse – fra idé til gevinst, 2. utgave. Trondheim: Fagbokforlaget.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg