Dans i perspektiv er et programfag i utdanningsprogrammet musikk, dans og drama, programområde for dans.

Faget skal ifølge læreplanen bidra til å belyse dansens kulturhistoriske forankring og plassere dansekunsten i en samfunnsmessig, estetisk og historisk sammenheng. Planen slår fast at dans som kulturelt uttrykk bidrar til mangfold, kommunikasjon og identitetsdanning. Faget er ment å legge til rette for kreativ utfoldelse, refleksjon og kritisk tenkning hos den enkelte elev.

Videre skal faget bidra til å fremme egenskaper som konsentrasjon, selvstendighet og samarbeidsevne og legge grunnlag for at den enkelte skal kunne formgi, beskrive, fortolke og vurdere dans. Det skal ivareta den utøvende, reflekterende og skapende dimensjonen ved dans, og formidle tradisjon, eksperimentering og nytenkning.Dans i perspektiv skal bidra til at den enkelte utvikler estetisk kompetanse og kunstnerisk innsikt som faglig grunnlag for videre studier.

Hovedområdet dans, estetikk og samfunn omfatter dansens rolle og funksjon i kunstnerisk og kulturell sammenheng. Opplevelse av dans og de sammenhengene ulike danseformer opptrer i, er vesentlig. Sentralt i hovedområdet er dans som historisk og kulturelt fenomen og den sceniske dansens historie og rolle i samtiden. Hovedområdet omfatter også særtrekk ved norske dansetradisjoner.

Hovedområdet dansekomposisjon og koreografi omfatter utforsking og utvikling av bevegelser knyttet til rom, relasjoner, stil, form og teknikk. Improvisasjonsteknikker og koreografiske verktøy er sentralt.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.