Portal, nettsted som gir brukeren tilgang til et stort antall tjenester, og gjerne muligheten til å legge til og tilrettelegge tjenestene i samsvar med egne behov. Begrepet ble i 1990-årene brukt om store offentlig tilgjengelige nettsteder som tilbød et bredt spektrum med tjenester innen nyheter, søking, kontakt, lenker til andre nettsteder og så videre. Ambisjonen var gjerne å gjøre seg til startside (den nettsiden som vises straks nettleseren åpnes) for et stort antall brukere. Yahoo, MSN og i Norge Scandinavia Online (SOL) er eksempler på denne typen portaler.

Etter 2000 brukes portal mer om en måte å organisere en bedrifts datatjenester overfor sine ansatte eller andre brukere, der applikasjoner og tjenester leveres gjennom et webgrensesnitt, og samles i en portal. Slike portaler koples gjerne opp mot bedriftens katalogtjeneste, slik at brukere automatisk får opp portalen i den formen som er best mulig tilpasset deres rolle i organisasjonen, ved å gi enklest tilgang til de tjenestene man bruker mest, og samtidig begrenser eller hindrer tilgang til informasjon og tjenester som ikke hører til den rollen man har. Også eksterne tjenester, for eksempel nyheter innen bestemt fagområder, kan legges inn i slike portaler. Noen portaler gir tilgang til individuell tilpasning, det vil si at man til en viss grad har adgang til å skreddersy grensesnitt og tjenestetilgang. Avanserte portaler kan legges opp slik at brukeren kan benytte dem også fra en mobiltelefon eller en PDA.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.