Egidius (helgen), svartkritt på kartong, 38,9x24,4 cm., utført av Lo Spagna (Giovanni di Pietro) 1415-1416 til freske i Capella del Transito, Santa Maria degli Angeli, Assisi. Kartongen er i full størrelse i forhold til fresken. Kunstneren har stiplet gjennomgående hull, som følger konturenes linjer i tegningen, og deretter poncert slik at overføringen fra kartong til murvegg lar seg utføre. Tegningen er for øvrig utstyrt med skravering i diagonalmønster for å få frem modellering av formen.
Metropolitan Museum of Art, New York.

Poncere er å overføre en tegning til en underliggende flate som papir, stoff, treplate, eller murvegg.

Faktaboks

Uttale
norsk utt. påŋsˈe:rə

Teknikk

Den overliggende tegningens linjer blir med jevne mellomrom stukket med et spisst verktøy (stylus, nål) slik at det blir avsatt punkter på den underliggende flaten. Deretter blir hullene banket lett med en liten pose (poncett) som inneholder og slipper ut små mengder pulverisert kritt, kull, gips eller pimpstein. Fargen på pulveret blir valgt i kontrast til den underliggende flatens farge. Hensikten er å få støvpartiklene til å feste seg slik at de avsatte punktene lar seg trekke opp til hele linjer. Teknikken er arbeidskrevende, men resulterer i presist sammenfall mellom original tegning og kopi.

Historikk

Italienske malere i renessansen anvendte denne teknikken når de skulle overføre en tegning på tykt papir (kartong) til en fuktig veggflate i et freskomaleri under arbeid.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Bambach, Carmen C. (1999). Drawing and Painting in the Italian Renaissance Workshop. Theory and Practice 1300-1600. Cambridge: Cambridge University Press

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg