Phishing, e-postsvindel for å samle inn personlige opplysninger, som f.eks. brukernavn og PIN-kode for å få tilgang til nettbank. I et typisk eksempel på phishing sender svindlerne ut e-post som tilsynelatende kommer fra en bank, med beskjed om at kunden må logge seg inn i nettbanken for å kontrollere kontoopplysningene sine. Linken til nettbanken som oppgis er imidlertid falsk, og sender i stedet brukeren til en webside som kontrolleres av svindlerne. Dermed kan de registrere og lagre opplysningene brukeren taster inn.

Sikkerhetstiltak som engangskoder eller bruk av kodekalkulatorer, som de fleste norske banker bruker, gjør det vanskeligere for svindlere å utnytte opplysninger som er hentet på denne måten. Som bruker bør man alltid være skeptisk til e-post som kommer, og ta kontakt med banken sin før man eventuelt følger instruksjonene i en e-post. Dessuten bør man følge med på at forbindelsen man har til nettbanken er kryptert, noe man kan se ved at adressen i adressefeltet begynner med https og ikke bare http.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.