Personalreglement, reglement som inneholder arbeidsrettslige regler for den enkelte etat eller virksomhet som ikke er fastsatt i lov eller tariffavtale.

Personalreglement er særlig vanlig i offentlig sektor. I staten skal det være slikt reglement for alle virksomheter. Ifølge statsansatteloven § 2 er det en rekke forhold som skal eller kan reguleres i personalreglement i statlige virksomheter. Blant annet kan det i reglementet gjøres unntak fra en del av lovens bestemmelser om midlertidig ansettelse og om ansettelse i stillinger med kortere arbeidstid enn 15 timer per uke.

Det kan opprettes personalreglement for den enkelte statlige virksomhet eller for grupper av virksomheter. Hver etat og hver institusjon har sitt personalreglement. De enkelte departementer har også sine personalreglementer. Bestemmelser som etter loven skal fastsettes ved personalreglement, skal etter statsansatteloven § 2 avtales mellom ledelsen for virksomheten og tjenestemannsorganisasjonene som har forhandlingsrett etter tjenestetvistloven. Reglementet er imidlertid ikke en tariffavtale.

I forbindelse med overgangen fra den gamle tjenestemannsloven til statsansatteloven må alle virksomheter ha vedtatt nytt reglement innen 1. juli 2019.

I kommunal sektor er det vanlig med personalreglementer for de enkelte kommuner.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.