Pekeboka «Min dag»
«Goboken» fra Sandviks bokforlag er en stor aktør i det norske pekebokmarkedet.
Boka « Se og si. Ordboka mi»
Kari Grossmann har laget flere bøker som forener pekeboka og myldreboka, og hvor formålet er begrepslæring og ordforråd.
Av /Gyldendal.

Pekebøker er et format og en sjanger innenfor barnelitteraturen. Pekebøker er bildebøker beregnet på de aller yngste barna, under to år. Pekebøker har vanligvis ett bilde og ett utsagn på hver side og trenger ikke å ha noen sammenhengende fortelling.

Bøkene er som regel produsert med kartongsider, som gjør bøkene stive og slitesterke. Det finnes også bøker i stoff og bøker i plast, som kan få et utvidet bruksområde som koseklut eller som leke i badekaret.

Pekebøker kan ha fotografier eller tegninger. Tegninger fungerer godt i pekebøker som er laget for å distribueres i flere land og kulturer. En stilisert smokk, tallerken eller genser er mer universell og tidløs enn et fotografi.

Det er sjelden kjente, navngitte forfattere som står bak pekebøkene. Som regel utvikles de i forlaget. Det finnes mange eksempler på at etablerte merkevarer som Mummifamilien, Disney-figurer, Albert Åberg, Ole Brumm og figurer fra barne-tv-serier har blitt brukt i pekebøker.

Funksjon

En vanlig form for «handling» i pekebøker er å ta gjenstander og handlinger fra hverdagen og sette disse inn i system. Systemet kan være handlinger i sekvens, eller gjenstander som hører sammen. Det kan handle om å kle på seg og å navngi alle plaggene. Det kan handle om morgenrutiner, leggerutiner eller om rytmen gjennom hele dagen. Husdyr er også et vanlig motiv i pekebøkene, enten med navn eller med dyrelyder. Bøkene kan også være tellebøker for læring av tall, eller handle om farger, naturtyper, matvarer eller andre begrepsgrupper.

Pekebøkene har flere funksjoner. De bidrar til å utvikle ordforråd hos barnet og setter ordene i sammenheng. Bøkene fungerer også som instruksjonsbøker i vanlige hverdagsferdigheter. Pekebøkene er også med på å trene barna på lesing og bruk av bøker som samværsform og motorisk ferdighet.

En variant av pekebøkene er bildeordbøker som har form av myldrebøker med store, dobbeltsidige bildeoppslag. Bildene kan være stillestående tablåer, eller ladet med handling. I begge tilfeller er det en del av lesningen å sette navn på flest mulig av gjenstandene i bildene. Kari Grossmann og Richard Scarry er blant de bildebokkunstnerne som har laget slike.

Småbarnsbildeboka

Den neste fasen i barns leseutvikling er gjerne småbarnsbildeboka. Her er det en avgrenset handling, noen ganger beskrevet som «den utvidede pekeboka» eller som «kammerspillets bildebøker».

Handlingen i disse bøkene er ofte stilisert og inneholder få personer og hendelser. Det fysiske formatet i småbarnsbildeboka er gjerne det samme som i pekebøkene. De er ofte små og kvadratiske, 15 ganger 15 centimeter i format.

Eksempler på slike bøker er blant annet bøkene om Pål av Barbro Lindgren og Eva Eriksson, bøkene om Thomas og Emma av Gunilla Wolde, Lena Anderssons Kanin-bøker, Anna-Clara Tidholms Banke på og Ut og gå, og Svein Nyhus' bøker om Lars.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Ingeborg Mjør, mfl. Barnelitteratur : sjangrar og teksttypar. Cappelen Akademisk, 2006. Kapitlene «Den utvida peikeboka» og «Masseproduserte småbarnsbøker»
  • Nina Christensen. «Fiktion for begyndere: Narrative forløb og karakterer i nordiske billedbøger for små børn». I: Barnelitterært forskningstidsskrift; nr 1, 2010
  • Ingeborg Mjør. Høgtlesar, barn, bildebok : vegar til meining og tekst. Doktoravhandling, 2009
  • Bettina Kümmerling-Meibauer og Jörg Meibauer. «First Pictures, Early Concepts: Early Concept Books». I: The Lion and the Unicorn, 2005
  • Kristin Ørjasæter. Barne- og ungdomslitteratur. Samlaget, 2018. Side 99

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg