Når et foretak setter deler av sin produksjon til underleverandører kalles det outsourcing. Ved la spesialiserte selskaper utføre operasjoner bedre og rimeligere kan foretaket prioritere videreutvikling av sitt kjerneprodukt eller sin kjernekompetanse.

Eksempelvis vil et reklamebyrå konsentrere seg om kommunikasjonsprosessen og heller kjøpe trykkeritjenester, filmproduksjon og fotografi fra trykkerier, filmprodusenter og reklamefotografer.

Ved hjelp av logistikkprogrammer som just-in-time (JIT) har bilfabrikanter funnet det regningssvarende å kjøpe et flertall av komponenter til bilene fra underleverandører. Kongsberg Våpenfabrikk begynte å produsere bremser for Volvo lastebiler 1957, skilte ut bildelproduksjonen i 1958 og i dag er Kongsberg Automotive en stor, internasjonal leverandører til bilindustrien.

Privatisering og annen form for outsourcing i offentlig sektor er blitt vanlig, også innen ulike former for interkommunalt samarbeid og ofte med gode resultater. Renovasjonsskandalen i Oslo i 2016-2017 vakte debatt om behovet for god og presis planlegging, kriterier for anbud og nødvendig oppfølging av underleverandør og resulterte i at kommunen brøt kontrakten med Veireno og overtok utstyr og ansatte. 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.