Organisasjonssosialisering handler om sosialisering i en ny organisasjon eller til en ny rolle, posisjon eller tilhørighet innenfor samme organisasjon. Sosialisering i en organisasjon innebærer å lære seg hvordan organisasjonen fungerer, og å finne ut av hvordan en selv best kan fungere i organisasjonen.
Begrepet brukes først og fremst i forbindelse med introduksjon av nyansatte i organisasjoner, men sosialiseringen foregår med ulik intensitet gjennom hele ansettelsesperioden. Sosialiseringsprosessen påvirkes av organisasjonens tilrettelegging og oppfølging i samspill med den nyansattes egenskaper og atferd. Introduksjon av nyansatte foregår i forlengelse av rekrutteringen. Derfor vil også de gjensidige forventningene som skapes i forbindelse med rekrutteringsprosessen, prege organisasjonssosialiseringen.
Å være ny i en organisasjon antas å være en opplevelse som i ulik grad er preget av usikkerhet, stress eller sjokk. Læring og informasjonsbearbeiding vil prege den tidlige fasen i en ny organisasjon. Det man må lære og forstå for å bli et velfungerende medlem av organisasjonen, blir omtalt som sosialiseringens innhold. Læringen foregår innenfor ulike utviklingsområder, som for eksempel kan deles inn slik:
- Jobbrelaterte ferdigheter og evner
- Forståelse av hvordan organisasjonen fungerer
- Mennesker og sosiale relasjoner på arbeidsplassen
- Framtidsutsikter i organisasjonen
Forståelse av hvordan organisasjonen fungerer, innebærer for eksempel å forstå hvilken rolle man selv skal ha, hva slags organisasjonskultur det er på arbeidsplassen, hvilke mål og verdier organisasjonen styres etter, og hvilke formelle og uformelle relasjoner og maktstrukturer som finnes i organisasjonen.
Den tidlige organisasjonssosialiseringen kan være av stor betydning for hvordan en ansatt finner seg til rette og fungerer i organisasjonen på lang sikt. Erfaringene i introduksjonsfasen påvirker viktige faktorer som jobbtilfredshet, engasjement, ytelse, rolleorientering og gjennomtrekk.
Et begrep som innebærer mye av det samme som organisasjonssosialisering, er onboarding, som i mangel av oversettelse også brukes i norsk bedriftslitteratur. Onboarding omfatter først og fremst strategiske tiltak og virkemidler som en virksomhet kan bruke for å strukturere nyansattes opplevelser den første tiden, for slik å optimalisere nye medarbeideres tilpasning til organisasjonen.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.