Optimistjolla ble designet i Clearwater, Florida, USA i 1947 av Clark Mills på oppdrag fra major Cliff McKay og finansiering fra den lokale avdelingen av Optimist Club, en del av paraplyorganisasjonen Optimist International, som jobber for bedre levevilkår for barn og ungdom. Inspirasjonen til designet ble hentet fra olabiler bygd av rektangulære såpekasser, og målet var å konstruere en båt som både var relativt rimelig å bygge og lett håndterlig for unge gutter, slik at det kunne arrangeres både lokale og nasjonale regattaer med mange deltakere. Båten fikk derfor navnet Optimist Pram.
Båten spredte seg først til Danmark, der designet ble kraftig forbedret, og videre derfra til Sverige og Norge. Skandinavia var derfor det første området i verden der optimistjolla fikk stor utbredelse. Den første internasjonale regattaen, som regnes som det første uoffisielle verdensmesterskapet, fant sted i England i 1962 med deltakere fra fire land på startlinja: Storbritannia, Sverige, Danmark og Vest-Tyskland. I 1965 ble International Optimist Dinghy Association (IODA) dannet, det første offisielle VMet ble arrangert i USA i 1966 og innen ti år var antallet deltakernasjoner i VM økt til 14. Av de første ti verdensmesterskapene vant seilere fra Danmark, Sverige og USA tre hver, mens en finsk seiler vant én gang. I 1982 deltok 30 nasjoner i VM, og i 1987 ble VM for første gang vunnet av en jente.
I 1970 ble optimistjoller bygd i glassfiber for første gang tillatt, men majoriteten av båtene var fremdeles lagd av tre og finer, og det tok lang tid før glassfiberbåtene var konkurransedyktige. Fra 1973 gikk man over fra trerigg til en rigg i aluminium, og på 1980-tallet ble glassfiberbåter helt dominerende.
Selv om produsenter måtte holde seg innenfor visse mål ble det etter hvert stor forskjell på design, kvalitet og fart mellom båtene, samtidig som optimistjolleseiling spredte seg til stadig flere land. Dette gjorde at enkelte produsenter kunne selge sine båter dyrt, og prisene på båter som det var mulig å vinne mesterskap med steg kraftig. Derfor besluttet IODA å introdusere et one design-system fra 1995, der alle båter skulle være likt utformet etter strenge mål og kriterier. Dette senket ifølge organisasjonen selv båtprisene med minst 25 prosent i løpet av få år. I år 2000 deltok seilere fra 59 nasjoner i VM som ble arrangert i Spania, noe som fremdeles er rekord for ethvert seil-VM noensinne.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.