Det mest omfattende eksemplet på slike byplanprosjekter i statlig regi er det som har funnet sted i Storbritannia etter andre verdenskrig. Arbeidet var opprinnelig basert på behovet etter krigen for en omfattende gjenoppbygging, og en målsetting om å desentralisere industrien og spre befolkningen ut fra de tettbefolkede storbyområdene. Dette førte til den første New Towns Act (vedtatt 1946), som la det administrative grunnlaget for bygging av «første generasjon» britiske new towns.
Fra 1946 til 1950 ble det utpekt 14 slike byer, hvorav 11 i England (åtte i en avstand av 30–45 km fra London), én i Wales og to i Skottland. Blant annet for å unngå omfattende pendling til storbyene (jfr. hageby, drabantby), var de langt på vei forutsatt å være selvstendige enheter, med et allsidig tilbud av arbeidsplasser og service. Fra 1955 til 1970 ble det utpekt ytterligere 14 new towns, hvorav 11 i England og tre i Skottland, delvis for å stimulere industriutviklingen i kriserammede industriområder (for eksempel Central Lancashire).
Lovgivningen er blitt utvidet til også å tillate en utvidelse av eksisterende mellomstore byer, for eksempel Peterborough og Northampton, i første rekke for å demme opp for veksten i Sørøst-England. Planlagt folketall for de første nye byene var 30 000–140 000, mens måltallet for «andre generasjon» ble økt til 70 000–250 000 for å sikre byene et bedre nærings- og servicegrunnlag. I alt bodde det i 1981 1,9 millioner mennesker i de britiske new towns.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.