Nettdating, å søke kontakt andre mennesker ved hjelp av ulike nettjenester, vanligvis med hensikt om å innlede et romantisk forhold.
nettdating
Historie
Det å bruke medier til å få kontakt med andre mennesker er ikke noe nytt. De første kontaktannonsene sto på trykk tidlig på 1700-tallet.
Datamaskiner har også vært brukt til til kontaktformidling en god stund. Allerede i 1965 laget studenter ved Harvard University Operation Match, en populær tjeneste basert på et dataprogram som registrerte opplysninger ved hjelp av hullkort og fant frem til mulige partnere.
Rundt 1990 ble oppslagstavler, meldingstjenester på nett tatt i bruk til dette formålet og i dag finnes det et mangfold av nettsteder, apper og lignende som tilbyr slike tjenester.
Brukergruppe
Nettdating brukes av menn og kvinner i alle aldersgrupper, bortsett fra de aller yngste. Den viktigste forutsetningen for bruk av slike tjenester synes å være digital kompetanse og sivilstand i vid forstand.
Tjenestetyper
Søk
De fleste datingtjenester krever at brukerne registrerer opplysninger om seg selv, en profil, slik at de i neste omgang kan tilby ulike former for søketjenester hvor brukere kan finne frem til hverandre.
Noen datingtjenester samler også inn andre typer informasjon om brukerne, for eksempel geografisk posisjon, hvordan de bruker tjenesten og så videre. Dermed kan de tilby utvidede søkekriterier, for eksempel fysisk avstand, faktiske valg og lignende.
Anbefalinger
Mange tjenester forsøker også å generere anbefalinger og rangeringer basert på registrert og innsamlet informasjon. Nøyaktig hvordan dette foregår blir som regel regnet som bedriftshemmeligheter, men det er rimelig å anta at tjenestene benytter ulike algoritmer basert på forskning og kunnskap på området. Etter hvert som datamengden øker vil det også være mulig å generere erfaringsbaserte anbefalinger, basert på maskinlæring og stordatametodikk.
Kontaktformidling
Det sier seg selv at tjenestene må tilby muligheter til å få kontakt med hverandre. Dette kan foregå på flere måter fra anonyme vurderinger og kommentarer til utveksling av personlig kontaktinformasjon.
Risikofaktorer
Kontaktformidling via offentlige medier og tjenester har alltid vært forbundet med en viss risiko.
Unøyaktighet og feilinformasjon
Det er naturlig at mennesker ønsker å vise seg fra sin beste side når de registrerer seg på en datingtjeneste. De fleste brukere er klar oger dette og tar derfor gjerne slike opplysninger med en klype salt.
Svindel og overgrep
Slike tjenester har også til alle tider vært misbrukt av mennesker med uærlige hensikter. Det finnes eksempler på at mennesker har blitt utsatt for svindel og overgrep av brukere med falsk identitet.
Misbruk av registrerte personopplysninger
Det vil alltid være en risiko for at registrerte personopplysninger havner på avveie, både på grunn av sviktende sikkerhet i selve tjenestene og på grunn av systematisk kartlegging og lekkasjer til andre brukere.
Misbruk av innsamlet informasjon
Også innsamlet informasjon kan misbrukes på ulike måter. Dette kan være enda mer alvorlig fordi brukere i mange tilfeller ikke er klar over hva som samles inn.
Litteratur
- Dynamics of Internet Dating. Helene M. Lawson og Kira Leck, Social Science Computer Review, 2006
- The Social Demography of Internet Dating in the United States, Sautter et. al., Social Science Quarterly, 2010
- The History of Online Dating From 1695 to Now. Susie Lee, Huffington Post, 2017.
- Operation Match. T. Jay Mathews, The Harward Crimson, 1965
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.