musikkterapi i spesialundervisningen

Musikkterapi i spesialundervisningen er et viktig arbeidsområde for musikkterapeutene. Det handler her om å gi et musikkterapitilbud til en sammensatt gruppe barn med nedsatt funksjonsevne og som har tap av, skade på eller avvik i sosiale, kommunikative, språklige, kognitive, biologiske eller fysiologiske funksjoner. Dette kan være elever med sansetap, som syns- og hørselproblematikk, eller med multifunksjonshemming, ulike syndromer, spesifikke lærevansker og diagnoser, for eksempel innenfor autismespekteret

Det er dokumentasjon som viser at musikkterapi har god effekt på læring og kommunikasjon. Musikkterapeuter i spesialpedagogikken arbeider gjerne i skjæringspunktet mellom skole, kultur og helse. Musikkterapien rettes mot grunnleggende læreforutsetninger som oppmerksomhet, konsentrasjon, motivasjon, initiativ og mestring. Mål og tiltak i skal være i overenstemmelse med og etter vurdering og anbefaling fra PPT. Også her arbeides det ut fra en ressursorientert tenkning med utgangspunkt i samspill og relasjonsdannelse som oppstår i musikalsk lek i improvisatorisk musikkterapi både individuelt og i gruppe. Musikkterapeutene samarbeider med andre yrkesgrupper som fysioterapeuter, ergoterapeuter, PPT-tjenesten og spesialpedagoger.

Litteratur:

Stensæth, K. Eggen, A. T. & Frisk, R. S. (red.)(2010). Musikk, helse og multifunksjonshemming, NMH-publikasjoner; 2010:2, Skriftserie fra Senter for musikk og helse.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg