I spesialpedagogikken brukes musikkterapi for å bedre grunnleggende forutsetninger for læring. Det kan være for eksempel oppmerksomhet, konsentrasjon, motivasjon, initiativ og mestring.

Det er ulike årsaker til at elevene har behov for spesialundervisning. De kan ha nedsatt funksjonsevne og tap av, skade på eller avvik i sosiale, kommunikative, språklige, kognitive, biologiske eller fysiologiske funksjoner. De kan ha sansetap, som syns- og hørselproblematikk, eller med multifunksjonshemming, ulike syndromer, spesifikke lærevansker og diagnoser, for eksempel innenfor autismespekteret

Musikkterapeutene i spesialundervisningen arbeider i skjæringspunktet mellom skole, kultur og helse. Mål og tiltak i skal være i overensstemmelse med og etter vurdering og anbefaling fra PP-tjenesten, rådgivningstjenesten som skal hjelpe skolen i arbeidet med å legge opplæringen bedre til rette for elever med særskilte behov.

Musikkterapeutene arbeider ut fra en ressursorientert tenkning med utgangspunkt i samspill og relasjonsdannelse som oppstår i musikalsk lek i improvisatorisk musikkterapi både individuelt og i gruppe. De samarbeider med andre yrkesgrupper som fysioterapeuter, ergoterapeuter, PP-tjenesten og spesialpedagoger.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Stensæth, K. Eggen, A. T. & Frisk, R. S. (red.)(2010). Musikk, helse og multifunksjonshemming, NMH-publikasjoner; 2010:2, Skriftserie fra Senter for musikk og helse.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg