Motorbåtsport

Motorbåtsport. Fra verdensmesterskapet i offshore 1-klassen i Oslo i august 1997. Bildet viser Kjell Inge Røkkes båt, Spirit of Norway, sammen med en av de italienske båtene. Røkkes båt kom i brann, og han måtte hoppe i sjøen. Bildet er hentet fra papirleksikonet Store norske leksikon, utgitt 2005-2007.

Av /NTB Scanpix ※.

Motorbåtsport er konkurransekjøring med hurtiggående motorbåter. Båttypene er vanligvis V-bunnsbåter eller katamaraner (båter med to skrog) som har innenbords motor (inboard) eller utenbords påhengsmotor (outboard). Konkurranseformer er rundbaneløp på innsjøer og skjermede havner, eller distanseløp (offshore) på hav- og fjordstrekninger. En nyere form for motorbåtsport er konkurranser med vannjet, små farkoster drevet av en vannjetstråle, også kalt vannscooter.

Rundbaneløp

Her er banelengden 1400–1800 m, og det kjøres enten et bestemt antall runder eller en bestemt tid. Båtene er enmannsbåter og er inndelt i tre kategorier. De to første kategorier er båter med bestemte minstemål og minstevekt og med standardmotorer, enten V-bunnsbåter (T-serien) eller katamaraner (S-serien). Den tredje kategorien er racerbåter med fri skrogform og trimmede motorer (O-serien).

I alle kategorier skjer videre klasseinndeling etter motorvolum, fra 125 cm3 til 2000 cm3. I Norge har den minste klassen 250 cm3 motorvolum og nedre aldersgrense på 13 år (T 250). Den gjeveste internasjonale klassen er Formel 1 racerbåter med trimmede motorer på inntil 2000 cm3 og topphastighet på over 200 km/h. I Norge er Formel 2000 (F-2) den største klassen det konkurreres i, med inntil 2000 cm3 standard forgassermotor og topphastighet på over 180 km/h.

Offshore

Båtene har tomanns besetning, en fører og en navigatør, og klasseinndelingen skjer etter motorvolum. I hver klasse er det dessuten fastsatt minstevekter og minstemål for skrogene. V-bunnsbåter og katamaraner kan i mange klasser konkurrere mot hverandre, men de to båttypene har da ulike mål- og vektkrav. Klassene er fordelt på tre kategorier: offshore 3, 2 og 1.

Offshore 3 omfatter flere klasser med felles regelverk. Den minste klassen i Norge er 1300 cm3, de øvrige klasser har henholdsvis 2, 4 og 6 liter motorvolum. Den mest populære klassen er 2 liter.

Offshore 2 har motorvolum 8,2 liter, men omfatter ellers alle varianter av skrog og motorkombinasjoner.

Den største klassen er offshore 1 med motorvolum 16,4 liter og to V-8 eller V-12 motorer med til sammen vel 1800 hk, kun katamaraner. Det er målt hastigheter over 250 km/h, og konkurransene strekker seg over cirka 100 nautiske mil (cirka 180 km). VM består av rundt ti delkonkurranser (også i Norge), hvor man kjører både på åpent hav og i mer beskyttet farvann.

Historikk

Den første egentlige motorbåtkonkurranse ble arrangert i Paris i 1900 i forbindelse med verdensutstillingen samme år. I 1902 ble det første forbundet for motorbåtkjøring stiftet i Storbritannia, og under de olympiske leker i London i 1908 var motorbåtkonkurranser demonstrasjonsidrett. Allerede i 1907 stod norskamerikaneren Ole Evinrude bak utviklingen av den første påhengsmotoren. De første konkurranser med utenbordsmotorer ble arrangert i slutten av 1920-årene og skaffet sporten større utbredelse, også i Norge. Den internasjonale organisasjonen er Union Internationale Motonautique (UIM), stiftet i 1922 som Union Internationale du Yachting Automobile, nåværende navn fra 1927. UIM har hovedsete i Monaco og fikk tilslutning fra Norge i 1927.

Norsk Outboardklubb ble stiftet i 1936, og Bror With, en av stifterne, hadde allerede i 1920-årene konstruert sin første båt for utenbordsmotor. Hovedkonkurransen, Oslofjorden rundt, ble arrangert fra rundt 1935 til midt i 1970-årene. Det første offisielle NM ble arrangert på Bogstadvannet i Oslo i 1938. Norsk Outboardklubb gikk på slutten av 1970-årene inn i Kongelig Norsk Motorbåt-Forbund (KNMF) og ble selv lokalklubb for Oslo under navnet Outboardklubben. Sportsavdelingen i KNMF ble i 1994 tatt opp i Norges Idrettsforbund (NIF) og skiftet i 1996 navn til Norges Båtsportforbund, særforbund fra 1999. I 2002 ble Norges Båtsportforbund sammensluttet med Norges Motorsykkelforbund og Norges Snøscooterforbund til Norges motorsportforbund (NMF).

Bjørn Rune Gjelsten vant VM i offshore 1 sammenlagt fire ganger, og flere norske motorbåtkjørere har satt hastighetsrekord i sine klasser og/eller blitt internasjonale mestere. VM-konkurranser offshore er blitt arrangert både i Tvedestrand, Arendal, Oslo og Trondheim.

Les mer i Store norske leksikon

  • motorbåter
  • norske europamestere i motorbåtsport
  • norske verdensmestere i motorbåtsport

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg