Motorbåtsport, konkurransekjøring med hurtiggående motorbåter. Båttypene er vanligvis V-bunnsbåter eller katamaraner (båter med to skrog) som har innenbords motor (inboard) eller utenbords påhengsmotor (outboard). Konkurranseformer er rundbaneløp på innsjøer og skjermede havner, eller distanseløp (offshore) på hav- og fjordstrekninger. En nyere form for motorbåtsport er konkurranser med vannjet,små farkoster drevet av en vannjetstråle, også kalt vannscooter.

Her er banelengden 1400–1800 m, og det kjøres enten et bestemt antall runder eller en bestemt tid. Båtene er enmannsbåter og er inndelt i tre kategorier. Det to første kategorier er båter med bestemte minstemål og minstevekt og med standardmotorer, enten V-bunnsbåter (T-serien) eller katamaraner (S-serien). Den tredje kategorien er racerbåter med fri skrogform og trimmede motorer (O-serien). I alle kategorier skjer videre klasseinndeling etter motorvolum, fra 125 cm3 til 2000 cm3. I Norge har den minste klassen 250 cm3 motorvolum og nedre aldersgrense på 13 år (T 250). Den gjeveste internasjonale klassen er formel 1 racerbåter med trimmede motorer på inntil 2000 cm3 og topphastighet på over 200 km/h. I Norge er formel 2000 (F-2) den største klassen det konkurreres i, med inntil 2000 cm3 standard forgassermotor og topphastighet på over 180 km/h.

Båtene har tomanns besetning, en fører og en navagatør, og klasseinndelingen skjer etter motorvolum. I hver klasse er det dessuten fastsatt minstevekter og minstemål for skrogene. V-bunnsbåter og katamaraner kan i mange klasser konkurrere mot hverandre, men de to båttypene har da ulike mål- og vektkrav. Klassene er fordelt på tre kategorier: offshore 3, 2 og 1. Offshore 3 omfatter flere klasser med felles regelverk. Den minste klassen i Norge er 1300 cm3, de øvrige klasser har henholdsvis 2, 4 og 6 liter motorvolum. Den mest populære klassen er 2 liter. Offshore 2 har motorvolum 8,2 liter, men omfatter ellers alle varianter av skrog og motorkombinasjoner. Den største klassen er offshore 1 med motorvolum 16,4 liter og to V-8 eller V-12 motorer med til sammen vel 1800 hk, kun katamaraner. Det er målt hastigheter over 250 km/h, og konkurransene strekker seg over ca. 100 nautiske mil (ca. 180 km). VM består av rundt ti delkonkurranser (også i Norge), hvor man kjører både på åpent hav og i mer beskyttet farvann.

Den første egentlige motorbåtkonkurranse ble arrangert i Paris 1900 i forbindelse med verdensutstillingen samme år. I 1902 ble det første forbundet for motorbåtkjøring stiftet i Storbritannia, og under de olympiske leker i London 1908 var motorbåtkonkurranser demonstrasjonsidrett. Allerede i 1907 stod norskamerikaneren Ole Evinrude bak utviklingen av den første påhengsmotoren. De første konkurranser med utenbordsmotorer ble arrangert i slutten av 1920-årene og skaffet sporten større utbredelse, også i Norge. Den internasjonale organisasjonen er Union Internationale Motonautique (UIM), stiftet i 1922 som Union Internationale du Yachting Automobile, nåværende navn fra 1927. UIM har hovedsete i Monaco og fikk tilslutning fra Norge i 1927.

Norsk Outboardklubb ble stiftet i 1936, og Bror With, en av stifterne, hadde allerede i 1920-årene konstruert sin første båt for utenbordsmotor. Hovedkonkurransen, Oslofjorden rundt, ble arrangert fra ca. 1935 til midt i 1970-årene. Det første offisielle NM ble arrangert på Bogstadvannet i Oslo 1938. Norsk Outboardklubb gikk på slutten av 1970-årene inn i Kongelig Norsk Motorbåt-Forbund (KNMF) og ble selv lokalklubb for Oslo under navnet Outboardklubben. Sportsavdelingen i KNMF ble i 1994 tatt opp i Norges Idrettsforbund (NIF) og skiftet 1996 navn til Norges Båtsportforbund, særforbund fra 1999. I 2002 ble Norges Båtsportforbund sammensluttet med Norges Motorsykkelforbund og Norges Snøscooterforbund til Norges Motorsportforbund (NMF). Bjørn Rune Gjelsten vant VM i offshore 1 sammenlagt fire ganger, og flere norske motorbåtkjørere har satt hastighetsrekord i sine klasser og/eller blitt internasjonale mestere. VM-konkurranser offshore er blitt arrangert både i Tvedestrand, Arendal, Oslo og Trondheim.

Klasse
1971 Erik Bråten Rundbane – sport 700–800 cm³
1972 Svein Bålerud Rundbane – sport 500–700 cm³
1981 Roger Einhaug Rundbane – sport 250–350 cm³
1984 Bjarne Horntvedt Rundbane – sport 350–500 cm³
1985 Bjarne Horntvedt Rundbane – sport 350–500 cm³
1988 Leif Olaf Eriksen/Hilde Eriksen Offshore 3 – 4000 cm³
1990 Andreas Ove Ugland/Jann Hillestad Offshore 2
1991 Rene Lydersen Rundbane – enskrog 400 cm³
1992 Frode Sundsdal Rundbane – enskrog 400 cm³
1993 Bjarne Horntvedt Rundbane – formel 850 cm³
1993 Andreas Ove Ugland/Jann Hillestad Offshore 3 – 6000 cm³
1993 Andreas Ove Ugland/Jann Hillestad Offshore 1
1995 Fredrik Hansen Rundbane – enskrog 400 cm³
1996 Marit Strømøy Rundbane – sport 550 cm³
1997 Jon-Olav Skåli Rundbane – enskrog 400 cm³
1998 Marit Strømøy Rundbane – sport 550 cm³
1998 Jan T. Bråten/Anders Berntsen Offshore 3 – 1300 cm³
1998 Bjørn Rune Gjelsten/Steve Curtis Offshore 1
2006 Bjørn Rune Gjelsten/Steve Curtis Offshore 1
Klasse
1982 Wenche Pettersen Rundbane – sport 250–350 cm³
1982 Tom Skårstad Rundbane – sport 350–500 cm³
1986 Bjarne Horntvedt Rundbane – sport 350–500 cm³
1989 Bjarne Horntvedt Rundbane – sport 850 cm³
1990 Frode Sundsdal Rundbane – enskrog 400 cm³
1990 Bjarne Horntvedt Rundbane – sport 850 cm³
1991 Frode Sundsdal Rundbane – enskrog 400 cm³
1992 Andre Lilltvedt Rundbane – enskrog 400 cm³
1992 Bjørn B. Rudstrøm Offshore 3 – 1300 cm³
1992 Andreas Ove Ugland/Jann Hillestad Offshore 3 – 6000 cm³
1993 Rolf Magne Sunde Rundbane – sport 850 cm³
1993 Vidar Torkildsen Offshore 3 – 1300 cm³
1994 Andreas Ove Ugland/Jann Hillestad Utholdenhetsløp
1996 Atle Staff/Morten Lein Offshore 3 – 2000 cm³
1997 Atle Staff/Morten Lein Offshore A
1998 Pål Virik Nilsen Rundbane – sport 850 cm³
1998 Bjørn Rune Gjelsten/Steve Curtis Offshore 1
2002 Christian Sanne Rundbane – formel 2000
2002 Bjørn Rune Gjelsten/Steve Curtis Offshore 1
2003 Bjørn Rune Gjelsten/Steve Curtis Offshore 1
2004 Bjørn Rune Gjelsten/Steve Curtis Offshore 1
2004 Espen Gulbrandsen/Nils Engedahl Offshore 3 – 1300 cm³
2005 Stig Yngve Knutsen/Svend Tore Åsvik Offshore 3 – 1300 cm³
2005 Bård Eker/Steve Curtis, Storbr. Offshore 1
2006 Bjørn Rune Gjelsten/Steve Curtis Offshore 1

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.