Gjeldende moter var lenge forbeholdt samfunnets øvre sjikt. Moten ble skapt for, og delvis av, kretsen rundt kongehus, adel, høyere embetsmenn og militære og hadde også som misjon å vise brukerens sosiale status. Etter hvert kledte også enkelte velstående borgere seg moteriktig og denne tendensen forsterket seg på 1700-tallet.
Den lavere middelklasse begynte for alvor å kjøpe motepregede klær på 1800-tallet, mens de brede lag av befolkningen i Europa, USA og andre vestlig orienterte land kom etter på 1900-tallet. Da kunne konfeksjonsindustrien produsere store mengder klær til rimelig pris og moten ble lettere tilgjengelig.
Konfeksjonsindustrien ble etablert på begynnelsen av 1800-tallet og skjøt fart i 1860-årene. På denne tiden ble symaskinen langsomt mer vanlig, og industrien hadde en sterk vekst i årene mellom 1890 og 1910.
Allerede i middelalderen var det et marked for ferdigsydde klær blant annet til soldater, men de fleste klær ble sydd av skreddere til individuelle kunder. Kundene kom vanligvis selv med stoffet som skulle brukes, mens skredderverkstedene hadde sine egne mønstre som det ble sydd etter. Frem til 1800-tallet hadde skredderne i samspill med sine mest moteinteresserte, nyhetssøkende kunder en nøkkelrolle i utviklingen av nye moter både for kvinner og menn. Skredderne fortsatte å være viktige for mannsmoten utover på 1800- og 1900-tallet, men deres rolle innen kvinnemoten ble overtatt først av syersker, senere av de store motehusene.
I løpet av 1700-tallet var kvinner blitt stadig mer engasjert i fremstillingen av enklere, løstsittende klesplagg. Da syerskene fra begynnelsen av 1800-tallet nesten helt overtok fremstillingen av kvinneklær, bygde enkelte av dem opp store systuer med mange ansatte. Lederne for disse systuene skapte sjelden nye moter på egen hånd, men fikk hjelp av kunder som kom med ønsker om hvordan klærne skulle se ut. Noen av systuene benyttet seg dessuten av profesjonelle illustratører som leverte dem drakttegninger de kunne sy etter.
Den første moteskaper i vår forstand av ordet er engelskmannen Charles Frederick Worth som åpnet motehus i Paris i 1857. Worth tegnet selv alle motehusets antrekk og kledde blant annet opp keiserinne Eugenie. Han regnet seg som kunstner og ble anerkjent som det. Motehuset som dominerte moten frem til Worths død i 1895, fikk snart følge av andre, tilsvarende motehus. Noen av dem var ledet av kvinner, andre av menn, og antrekkene de laget befestet stillingen Paris hadde som ledende moteby.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.