Modellstudie
Modellstudie i Bonnats atelier, olje på lerret, 65,2x50,3 cm, malt av Lauritz Tuxen i 1877. En stor gruppe norske malere var elever ved Léon Bonnats private kunstskole i Paris i 1880-årene, hvor de tegnet eller malte etter modell. Blant disse finner man Erik Werenskiold og Edvard Munch.
Av /Statens Museum for Kunst, København.

En modell er en levende person som poserer stående, sittende eller liggende for en maler, billedhugger eller fotograf.

Faktaboks

Uttale
modˈell

Kjennetegn

Allegori over malerkunsten
Allegori over malerkunsten (Maler i atelieret), olje på lerret, 120x100 cm, malt av Johannes Vermeer i 1666–1668. Den kvinnelige modellen står i lyset som kommer inn fra vinduet, og har klær som indikerer allegoriske betydninger.
Av /Kunsthistorisches Museum, Wien.

Modellen kan bli fremstilt som seg selv, det vil si med likhet som i et portrett, eller kunstneren kan gi vedkommende en annen identitet ved å la personen representere en historisk skikkelse eller allegorisk figur.

I moderne kunst, fra og med annen halvdel av 1800-tallet, blir modellen ofte fremstilt nøytralt uten spesifisert identitet.

Modellen kan bli gjengitt isolert eller bli satt inn i et interiør eller i et større sosialt miljø.

En modell fungerer som inspirasjon og referansepunkt. Modellen har en viktig funksjon i den kreative prosessen.

Historikk

Motevisning
Frankrike er er et av verdens hovedsteder for mote, og har flere store motehus. Bildet er fra en motevisning av Chanels vårkolleksjon i 2005.
Motevisning
Av /NTB scanpix.
Alphonse de Lamartine

Alphonse de Lamartine, fotografi (albumin positiv), 8,5x5,5 cm., fotografert av Nadar i 1856.

Av /Nasjonalmuseet, Oslo, Fri ikke-kommersiell bruk.

Enkelte kunstnere har benyttet samme modell, ofte ektefeller eller bekjente, i mange kunstverk og over mange år. I diverse malerier av Peter Paul Rubens opptrer hans hustru Hélène Fourment som modell. Tilsvarende bruk av familiemedlemmer som modell finner man i bildene til Paul Cézanne, Claude Monet og Pierre Bonnard. Henri Matisse og Pablo Picasso benyttet samme modell i en lang rekke malerier.

I Paris på 1800-tallet fantes det kataloger over profesjonelle modeller med forskjellige kroppstyper, kjønn og alder. Modellene ble tildelt oppdrag av offentlige kunstakademier og private kunstskoler eller av enkeltkunstnere når man skulle tegne etter naken modell eller iscenesette store komposisjoner med flere personer i ulike roller.

Fra og med årene omkring 1850 ble modellene også fotografert (daguerreotypi), og fotografier av nakne modeller, kalt académies, ble solgt til kunstnere som dokumentasjon og hjelpemiddel. Fotografiene kunne spare dem for tidkrevende sesjoner med levende modell. Eugène Delacroix kommenterte fotografier av nakenmodeller i dagboken 21. mai 1853. Delacroix foretrakk fotografienes gjengivelse av modellenes fysiske kropper fremfor å idealisere.

Bruken av modellfotografier ble nokså vanlig fra og med 1870-årene. Men mange kunstnere, for eksempel Gustave Courbet, unnlot helst å opplyse om dette hjelpemiddelet da de opplevde fotografiet som en konkurrent.

Modellen i motebransjen

Figures de modes
Modell, etsning, 19,8x 14,8 cm., blad fra den grafiske serien Figures de modes, utført av Antoine Watteau i ca. 1710. Metropolitan Museum of Art, New York.
Metropolitan Museum of Art, New York, Public Domain.

I 1710 utførte Antoine Watteau den grafiske serien Figures de modes. Denne serien viser menn og kvinner som poserer som modeller hvor eksponeringen av klær, sko og smykker er det sentrale, ikke modellen som individ.

Den kvinnelige eller mannlige modellen som viser frem klær, fortrinnsvis haute couture og prêt-à-porter-kolleksjoner, men også serieprodusert konfeksjon, har vært en del av kles- og motebransjen siden 1800-tallet. Modellen eller fotomodellen, tidligere kalt mannekeng, er et sentralt element i markedsføringen av produktene. Fotografier og annet visuelt materiale av modellene blir distribuert som informasjon og reklame, eller modellene opptrer på moteshow. De store motehusene arrangerer jevnlige visninger av kolleksjonene som følger årets sesonger.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Butler, Ruth (2008). Hidden in the Shadow of the Master. The Model-Wives of Cézanne, Monet, and Rodin. New Haven: Yale University Press
  • Delacroix, Eugène (1998). The Journal of Eugène Delacroix. A Selection edited with an Introduction by Hubert Wellington. London: Phaidon
  • Jiminez, Jill Berk (2011). Dictionary of Artists´ Models. New York: Routledge
  • Waller, Susan S. (2006). The Invention of the Model. Artists and Models in Paris, 1830-1870. Aldershot: Ashgate

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg