Minstrel show
Plakat for minstrel show i Cleveland, Ohio, ca. 1900.
Av /Library of Congress.

Minstrel var en amerikansk varietéteaterform, som var populær fra begynnelsen av 1800-tallet til tidlig på 1900-tallet. Sjangeren bidro til å bygge og befeste stereotypier om afroamerikansk kultur og oppførsel, samtidig som den ga svarte musikere en mulighet til å livberge seg og nå et større, oftest hvitt publikum.

Faktaboks

Etymologi

fra senlatin ministerialis, 'tjenestegjørende'

I starten var utøverne hvite menn som med svartmalte ansikter, kalt «blackface», karikerte amerikanske slavers sang- og dansetradisjon i sketsjer og musikknumre. Blant dem var Thomas Dartmouth Rice, som hadde tilnavnet «Jim Crow» etter en særlig populær figur, som senere ga navn til segregeringslover. De hvite minstrel-kompaniene var på sitt mest populære i årene mellom 1850 og 1870.

Etter den amerikanske borgerkrigen vokste også svarte minstrel-kompanier fram, og omtrent fra århundreskiftet deltok kvinnelige artister i showene. Betydelige bluessangere som Ma Rainey og Bessie Smith begynte sine karrierer i minstrel-show.

Mot midten av 1900-tallet var sjangeren praktisk talt forsvunnet fra amerikansk underholdningsliv. Like fullt har den etterlatt seg en arv av etniske stereotypier.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg