Minimalistisk verk uten tittel
Donald Judd, Untitled, 1968
Minimalistisk verk uten tittel
© /BONO.
Lisens: Vernet verk
Utstilling med Barnett Newmans bilder

1940- og 1950-årenes «hard edge» og fargefeltsmaleri, og arbeidet til kunstnere som Barnett Newman, regnes som forløpere for den minimalistiske kunsten i 1960-årene.

Av /Valerio Berdini/REX/Scanpix.

Minimalisme er en kunstretning som oppstod i USA i begynnelsen av 1960-årene som en reaksjon mot det subjektive og romantiske i den abstrakte ekspresjonismen.

Faktaboks

Uttale
minimalˈisme
Etymologi
av engelsk minimal art

Minimalismen manifesterte seg som en samlet bevegelse første gang ved utstillingen 8 Young Artists i Hudson River Museum i New York i 1964. Enhver form for illusjonisme og følsomhet vek for enkle «fakta», og anonymitet ble kjennetegnet. Kunstnerne søkte en enkelhet i formen og gjentok ofte de samme formene. Utviklingen gikk derved mot en mer teknisk kunstproduksjon. Likevel rommet retningen en rekke individualister og medførte en fruktbar nytenkning angående kunstens rolle, og minimalismen fikk stor innflytelse både på musikk, dans og arkitektur.

Blant retningens mest sentrale kunstnere er Sol LeWitt, Carl Andre, Tony Smith, Donald Judd, Agnes Martin, Dan Flavin, Robert Morris og Anne Truitt.

Minimalismens reduktive bruk av virkemidler kan spores i 1940-årenes fargefeltsmaleri og arbeidene til malere som Barnett Newman, Ad Reinhardt og Mark Rothko. Franske Yves Klein presenterte sitt første monokrome maleri i 1949, og Frank Stella malte sine geometriske pinstripe-komposisjoner i 1950-årene. Også i europeiske kunstretninger som konstruktivisme, De Stijl og Bauhaus er en minimalistisk estetikk framtredende.

Teori

Minimalismen vokste ut av et rent og rasjonelt planlagt maleri. Stellas «shaped canvases» og monokrome flater fikk kunstnere til å stille spørsmål ved når et maleri opphører å være et maleri og blir til et malt objekt. Kunstnerne var ikke tilfreds med å lage selv enkle, ensfargede malerier. De laget i stedet gjenstander som spilte direkte på møtet og forholdet til utstillingsrom og tilskuernes bevegelses- og synserfaringer.

Minimalismen var inspirert av materialers ulike egenskaper, og arbeidene ble kalt «spesifikke objekter», ikke skulpturer. De skulle bare representere seg selv, sin form, sin overflate, sin tyngde og plassering, og ikke ha symbolverdier eller assosiasjoner utover det.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg