Metro, synonymt med undergrunnsbane og tunnelbane. Verdens første underjordiske metro ble åpnet i London i 1863. New York åpnet sin første høybane i 1868, men dette systemet ble etter hvert også supplert med underjordiske strekninger. Budapest og Glasgow fulgte i 1896, Paris 1900 og Berlin 1902.

Andre byer med store metrosystemer er Madrid (1919), Tokyo (1927), Moskva (1935), Beijing (1969), Seoul (1974) og Shanghai (1993). Helt i starten ble det brukt damplok, men så snart teknikken ble tilgjengelig, gikk man over til elektrisk drift. De tidlige systemene ble bygd med strømskinne, men etter krigen er det blitt mer og mer vanlig å satse på kontaktledning. Siden anleggskostandene er store, er metro stort sett blitt bygd i millionbyer. I de siste årene er nye metrosystemer blitt bygd i mange asiatiske metropoler.

I Europa finnes det full metro i Oslo, Stockholm, Helsinki, København, Hamburg, Berlin, Nürnberg, München, Amsterdam, Rotterdam, Brussel, London, Glasgow, Paris, Lyon, Lille, Toulose, Marseille, Barcelona, Madrid, Bilbao, Valencia, Lisboa, Torino, Milano, Roma, Napoli, Catania, Warzawa, Praha, Wien, Budapest, Bucuresti, Sofia, Athen, Istanbul, Charkov, Kiev, Dnepropetrovsk, Minsk, St. Petersburg, Moskva, Nisjni Novgorod, Samara og Kazan.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

23. mars 2010 skrev Gunnar Sanderud

Métropolitain refererer til "stor by" ikke "hovedstad".

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.