medier i Republikken Kongo

Artikkelstart

Republikken Kongo har tre dagsaviser, som alle trykkes på fransk og utgis i Brazzaville. Den største er Mweti, med et opplag på rundt 7000 eksemplarer. I 2000 ble det vedtatt en lov om presse- og informasjonsfrihet, som avskaffet den daværende sensuren. Det er imidlertid ikke tillatt å publisere stoff som fører til økte sosiale spenninger og etniske konflikter eller angrep på autoritetene. Injurierende omtale av statssjefen og domstolene eller av privatpersoner er heller ikke tillatt.

Kringkastingsselskapet Radiodiffusion Télévision Congolaise ble grunnlagt 1950 og er statseid. Fjernsynssendinger startet i 1963. Sendingene fra det statsstyrte TV Congo når stort sett Brazzaville med omegn. Den statlige radiostasjonen Radio Congo sender på seks språk. I tillegg er det tre mindre radiostasjoner.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg