medier i Laos

Artikkelstart

Laos har 9 dagsaviser som utgis av myndighetene. Det er 43 radiostasjoner og 32 fjernsynsstasjoner.

Den største dagsavisen er det regjerende kommunistpartiets hovedorgan, som utgis av partiets sentralkomité, Pasason (Folket), med et opplag på 28 000. En annen dagsavis er Vientiane Mai, som blir utgitt av partiets komité for Vientiane-regionen og har et opplag på 2 500. Ellers utkommer flere ukes- og månedsaviser og tidsskrifter; de fleste er organer for forskjellige organisasjoner som fagforeninger, kvinneorganisasjoner, hæren og lignende, og alle er kontrollert av partiet.

Radioen og fjernsynet er statseide. Radioen sender ett riksprogram og flere lokalprogrammer. Lao National Radio som ble grunnlagt i 1951, sender på blant annet lao, fransk, thai og khmer. En statlig fjernsynskanal ble åpnet i 1983, og fra 1988 har den sendt i to kanaler. I 1993 inngikk Laos en avtale med et thailandsk selskap for å utvikle landets kringkastingstjeneste. Dette resulterte blant annet i et nytt selskap Laos television 3, som er eid i fellesskap av staten og det thailandske selskapet. Det driver kabel-TV-kanalen IBC Channel 3.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg