Tre menn leser Gulf News 17. januar 1991 i forbindelse med utbruddet av den første golfkrigen.
/Reuters/NTB.

Mediebildet i De forente arabiske emirater (FAE) er svært sammensatt, med en rekke medieaktører som produserer underholdning og nyheter for både et nasjonalt publikum og et internasjonalt marked. Landet har den mest moderne infrastruktur i den arabiske verden, og har lagt til rette, som en forretningsmessig satsing, for å bli et internasjonalt og regionalt mediesenter. Like fullt praktiserer FAE en streng regulering av den nasjonale medievirksomheten, med begrensninger i ytringsfriheten.

De forente arabiske emirater er en føderasjon med sju stater (emirater). Medielovgivningen er føderal gjennom et felles lovverk, men politikken varierer noe fra ett emirat til et annet, inklusive egne statlige organer for organisering og styring av medievirksomheten.

Mediebildet i FAE preges av den ekspansive økonomiske politikken, som også medfører et stort antatt utenlandske arbeidstakere i landet. Disse tilbys medier på flere språk. De fleste nasjonale medier drives av de statlig eide Abu Dhabi Media og Dubai Media Incorporated.

Historisk utvikling

Utviklingen av mediesektoren i De forente arabiske emirater kom sent i gang. Før selvstendigheten i 1971 var landet et britisk protektorat, og liten satsing blant annet på utdanning førte til at det var et lite marked for aviser og magasiner. Liten urbanisering og dårlig infrastruktur bidro til den sene utviklingen. Derimot ble det under britisk styre etablert en radiostasjon: British Forces Broadcasting Services (BFBC) hadde en FM-stasjon i emiratene.

Moderne massemedier vokste som smått fram i 1960-årene, og mer i 1970-årene. Kringkasting ble først introdusert i Abu Dhabi: Den første offisielle radiostasjonen, Abu Dhabi Radio, ble lansert i 1964; den første fjernsynsstasjon, Abu Dhabi Television, i 1969. Den første kommersielle radiostasjonen, Channel 4 FM, kom på lufta i 1997, i Ajman. Flere ukeaviser ble utgitt, men først trykket i Beirut, i fravær av trykkerier i emiratene. Den første dagsavisen ble grunnlagt i Sharjah i 1970: Al-Khaleej. Den første engelskspråklige dagsavisen, Gulf News, ble lansert i Dubai i 1978.

De forente arabiske emirater har, som ledd i utviklingen av landet som et moderne, regionalt senter, blant annet innen finans, etablert en medieinfrastruktur for å fremme både nasjonal og internasjonal produksjon av innhold. Det er etablert flere såkalte Media Free Zones (MFZ), med skattefritak som incentiv for utenlandske aktører som produserer innhold for et utenlandsk publikum. Den første sonen ble opprettet i Dubai i 2002; senere er MFZ etablert i Abu Dhabi, Fujairah og Ras al-Khaimah.

Tradisjonelle medier

Det utgis 14 dagsaviser i De forente arabiske emirater, på flere språk, og aviser er et viktigere medium her enn i andre deler av den arabiske verden. De største arabiskspråklige avisene i FAE er al-Bayan (Dubai) og al- Khaleej (Sharjah). De største engelskspråklige er Gulf News (Dubai) og The National (Abu Dhabi). Flere nettbaserte aviser finnes også, blant dem Emirates 24/7 (Dubai). De fleste aviser er privat eid.

Fjernsyn er det dominerende medium i De forente arabiske emirater, som har en av de høyeste seer-rater i verden. Det er både statlige og private aktører, men de fleste kanaler tilbys av statlige aktører som Abu Dhabi Media (med Abu Dhabi TV), Dubai Media Incorporated (med Dubai TV), al-Murad Group i Ajman (med Ajman TV) og Sharjah Media Corporation (med Sharjah TV). De fleste er knyttet til de ulike herskende familier. Det tilbys kanaler og programmer på både arabisk og engelsk, så vel som asiatiske språk. Størst utbredelse har utenlandske satellitt-distribuerte kanaler.

Radio har tradisjonelt spilt en viktig rolle som informasjonskilde. Det er en rekke radiostasjoner i De forente arabiske emirater, med tilbud på flere språk. Mange er tilknyttet til de statlige medieselskapene, men det er også uavhengige stasjoner. De mest populære er musikk-stasjoner som Virgin Radio Dubai og Al Arabiya 99.0, samt City 101.6, med et Bollywood-format.

Det nasjonale nyhetsbyrået Emirates News Agency (WAM) ble opprettet i 1976, og tilbyr tjenester på flere språk og ulike plattformer.

Sosiale medier

Med sin moderne infrastruktur og velutbygde telekommunikasjoner, og den høyeste utbredelsen av mobiltelefoner i den arabiske verden, er det et godt grunnlag for bruk av sosiale medier i De forente arabiske emirater. Internett ble gjort alminnelig tilgjengelig i 1995, og utbredelsen er blant den høyeste i regionen. Flere sosiale medier er brukt, med Facebook som den klart mest populære.

Pressefrihet

Pressefriheten er garantert i grunnloven, men det er like fullt begrensninger, særlig knyttet til alt som kan tolkes som kritikk (eller fornærmelse) av kongefamiliene. Medielovgivningen ble formalisert på 1980-tallet, med blant annet en presselov fra 1980. Den ga myndighetene anledning til å sensurere innhold fra både nasjonale og internasjonale kilder, og forbød kritikk av regjeringen, de herskende familier og allierte stater. Publisering av informasjon som kunne skade landets økonomi ble også forbudt. Landet anses for å ha en av de mest restriktive medielovgivninger i regionen.

Samtidig som myndighetene har oppmuntret til utbredelse av internett, har de innført kontroll med bruken, med blant annet filtrering og til dels blokkering av nettsider. I 2012 ble en cyberkrim-lov vedtatt, og som kan brukes også over privatpersoner som bryter med restriksjonene i presseloven. Terrorloven fra 2014 gir ytterligere grunnlag for offentlig inngripen.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg