market-maker

Market-maker er en som stiller kjøps- og salgspriser i et marked ved å legge ut limitordrer på både kjøps- og salgskurs. Market-makeren tjener penger på den positive differansen mellom kjøps- og salgskurs.

Eksempel

En market-maker tilbyr seg å selge 1000 aksjer til 150 kroner per aksje. Samtidig legger market-maker inn et ønske om å kjøpe 1000 aksjer til 149 kroner per aksje. Disse to ordrene legges inn i ordreboken som henholdsvis salgs- og kjøpsordrer.

Dersom market-makeren får solgt og kjøpt like mange aksjer, tjener den én krone per aksjer. Men det er en risiko for at kursen kan endre seg betydelig, slik at strategien på kort sikt gir et tap. Fortjenesten som market-makeren får på én krone i et stabilt marked, er altså betaling for noe som kalles beholdningsrisiko.

Beholdningsrisiko

Ved å handle med market-maker ved hjelp av markedsordrer, oppnår investorer tidsprioritet og får unnagjort handelen umiddelbart. Dette reduserer investorens beholdningsrisiko. Investorer foretrekker altså ofte å handle med en market-maker for å redusere sin beholdningsrisiko.

Store aktører har større evne til å bære beholdningsrisiko. Market makere er derfor ofte store banker og finansinstitusjoner, mens mindre investorer foretrekker å handle med markedsordrer

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg