Markedssegmentering er en inndeling av et marked i ulike segmenter basert på fellestrekk ved kunder og forbrukere innenfor det enkelte segment.

Faktaboks

Uttale
segmentˈering
Etymologi
til segment

Markedsinndelingen kan skje etter demografiske kriterier som geografi, etnisitet, kjønn, alder, utdanning, yrke eller inntekt, men ofte sier denne informasjonen lite om kundene. Segmentering i forbrukermarkedet baseres derfor oftere på psykografiske kriterier som holdninger, personlighet og livsstil eller atferdsmessige kriterier som brukshyppighet, merkelojalitet.

Segmentering inngår gjerne som ledd i kundetilpasset markedsføring der også valg av målgruppe, konkurransestrategi og posisjonering hører med.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg