Som andre mayasamfunn er mam-samfunnet patrilineært. Ekteskap arrangeres mellom familier og formidles av bygdas eldste, men det er gjerne de unge selv som tar de første skritt og ber om foreldrenes assistanse. Man må gifte seg på tvers av slektslinjer, men innenfor kommunen. Tradisjonelt mottok utflyttede sønner jord av far og hans slektslinje, mens døtrenes familie fikk en type brudepris som erstatning for tapet av hennes arbeidskraft. I de siste hundre år er det blitt stadig vanligere at åkerlapper kjøpes og selges. Uansett bygger det unge paret et nytt hus tett ved brudgommens fars hus. Slik kan man kan se slektslinjen som en husklynge i terrenget. Skogen, som gir ved til matlaging og varme, er stort sett stadig felleseid og forvaltets av eldsterådene.
Mam praktiserer svedjebruk med machete og hakke. Jorda ligger brakk i mellom fem og ti år avhengig av lokalt klima. Kvinner tar seg av barn og lager mat, menn steller i åkeren og utfører de kollektive politiske og religiøse oppgaver fellesskapet krever. Ved siden av jordbruk arbeider mange hushold også med veving og småhåndverk for eget konsum og salg.
Kommunen utgjør rommet for mamenes politiske og moralske verden og har foruten sitt mam-navn alltid navn etter en katolsk helgen. Denne skytshelgenen oppfattes mer som en lokal kraft enn et medlem av det katolske panteon. Hver kommune består av rundt et dusin bygder som i sin tur er en allianse av tre til fem slektslinjer. Gjennom det såkalte cargo-systemet tar alle hushold sin tørn i bygdas styre og stell. Nødvendige fellesoppgaver som vedlikehold av veier og vannsystemer, skogvokting og så videre utføres på dugnad. Alle hushold roterer årlig om å påta seg den børen («cargoen») dette arbeidet er for husholdet. Etter å ha avtjent tre-fire forskjellig slike cargoer vil en mann kunne ta plass i en type eldsteråd. Ofte danner de religiøse vervene et eget hierarki (cofradía) som organiserer feiringen av kommunens skytshelgen.
Med den autoritet som alder og erfaring gir er det eldsterådene som opprettholder lov og rett i mam-samfunnet. Sammen med dem står «mayaprestene» (aj q’ij), menn og kvinner med særlige evner til å se sammenhengene mellom menneskene og maktene og som kan formidle mellom dem ved hjelp av ofringer og spådomskunst.
Samtidig er kommunen grunnenheten i statene Guatemala og Mexico. Den gjennomfører nasjonale, partipolitiske valg på ordfører og kommunestyre. Utbyggingen av et nasjonalt organisert helse- og skolevesen gir mam en moderne identitet som guatemalanere (og meksikanere). Det moderne samfunnets vekt på vitenskap, like rettigheter for alle individer og markedsøkonomi utfordrer imidlertid det gamle samfunnets politisk-religiøse hierarkiske organisering.
Alvorlige utfordringer har også kommet fra gruvedrift og vannkraftverk. De store selskapenes ressursutnyttingsprosjekter truer både natur og kultur. Eldsterådene og cargosystemene makter ofte ikke å fornye seg og blir ofre for partipolitisk manipulasjon. Dermed får de stadig økende konkurranse fra lokale og nasjonale NGOer som sier seg å representere mam. Etter 1990 er det dannet en rekke moderne organisasjoner med kulturpolitiske agendaer, også på tvers av riksgrensen mellom Guatemala og Mexico.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.