Magnet brukes om en innretning i forgassermotorer (ottomotor) som frembringer høyspente strømstøt til tennpluggen; vanligst på små én- og tosylindrede motorer. En elektrisk spole roterer mellom polene på en fast magnet, derved dannes strøm i spolen. En bryter, som opererer for hver omdreining, bryter spolekretsen og danner derved et strømstøt i en sekundærspole, som har mange viklinger og dermed høy spenning (ca. 10 000 volt) som ledes til tennpluggen.

Magneter ble ofte utformet som eget apparat drevet av motoren, som spesielt på båtmotorer var utstyrt med såkalt impuls, dvs. at rotoren under start bringes til å bevege seg rykkvis for å få stor fart i det øyeblikket tenning skal finne sted (impulsstart). På totaktsmotorer sitter magneten ofte innebygd i svinghjulet, der magneten roterer, og spolene står stille. Magneten er nå stort sett erstattet av konvensjonelle systemer, ofte med batteri, startmotor m.m. og/eller elektronisk tenning, men magneten har stadig den fordel at motoren kan startes med svinghjul eller sveiv, uten batteri eller med utladet batteri.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.