Magnet brukes om en innretning i forgassermotorer (ottomotor) som frembringer høyspente strømstøt til tennpluggen; vanligst på små én- og tosylindrede motorer.

Virkemåte

En elektrisk spole roterer mellom polene på en fast magnet, og derved dannes det elektrisk strøm i spolen. En bryter, som opererer for hver omdreining, bryter spolekretsen og danner derved et strømstøt i en sekundærspole, som har mange viklinger og dermed høy spenning (cirka 10 000 volt) som ledes til tennpluggen.

Magneter ble ofte utformet som eget apparat drevet av motoren, som spesielt på båtmotorer var utstyrt med såkalt impuls, det vil si at rotoren under start bringes til å bevege seg rykkvis for å få stor fart i det øyeblikket tenning skal finne sted (impulsstart). På totaktsmotorer sitter magneten ofte innebygd i svinghjulet, der magneten roterer, og spolene står stille.

Magneten er nå stort sett erstattet av konvensjonelle systemer, ofte med batteri, startmotor m.m. og/eller elektronisk tenning, men magneten har stadig den fordel at motoren kan startes med svinghjul eller sveiv, uten batteri eller med utladet batteri.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg