Lydmarkedsføring er markedsføring i form av musikk, sanger, tale eller lyder, enten hver for seg eller i kombinasjon.

Lydmarkedsføring har, som annen markedsføring, til formål å øke salg, etablere eller utvikle en virksomhet eller ivareta en posisjon i markedet, og kan defineres som å lytte til et lydelement eller-budskap fra en aktør. Markedsføringsloven setter ikke forbud mot lydreklame, men kan reguleres i lokale politivedtekter som bestemmes av den enkelte kommune.

Tradisjonell lydmarkedsføring forbindes gjerne med isbiler, men etter kommersialiseringen av etermedier har det i større grad blitt brukt som varemerke tilknyttet reklame. Lydmarkedsføring kan også være kunderadioer på kjøpesentre.

Et lydvaremerke er et varemerke der en kort lydsnutt brukes for å identifisere en avsender eller produsent av en vare eller tjeneste, for eksempel i forbindelse med en reklamefilm.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg