lydmarkedsføring

Artikkelstart

Lydmarkedsføring er markedsføring i form av musikk, sanger, tale eller lyder, enten hver for seg eller i kombinasjon.

Lydmarkedsføring har, som annen markedsføring, til formål å øke salg, etablere eller utvikle en virksomhet eller ivareta en posisjon i markedet, og kan defineres som å lytte til et lydelement eller-budskap fra en aktør. Markedsføringsloven setter ikke forbud mot lydreklame, men kan reguleres i lokale politivedtekter som bestemmes av den enkelte kommune.

Tradisjonell lydmarkedsføring forbindes gjerne med isbiler, men etter kommersialiseringen av etermedier har det i større grad blitt brukt som varemerke tilknyttet reklame. Lydmarkedsføring kan også være kunderadioer på kjøpesentre.

Et lydvaremerke er et varemerke der en kort lydsnutt brukes for å identifisere en avsender eller produsent av en vare eller tjeneste, for eksempel i forbindelse med en reklamefilm.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg