lufthavner på Island

Av .
Lisens: CC0

Island har et flyrutenett som på mange måter ligner på det norske. Øya har noen stamlufthavner og i tillegg en del mindre lufthavner som betjenes av mindre flytyper.

Nordmenn på reise til USA benytter ofte flyplassen i Keflavik som et mellomstopp på veien.

Innenlands trafikk i Island betjenes for det meste av Air Iceland Connect og Norlandair, men det finnes også enkelte andre selskaper. Flytypen Dash 8, som er kjent for mange nordmenn, benyttes mye på Island.

Keflavik internasjonale lufthavn

Av .
Lisens: CC BY SA 3.0

Lufthavnen ligger cirka 5 mil sydvest for hovedstaden Reykjavik, i nærheten av byen Keflavik. Flyplassen ble bygget av US Air Force under andre verdenskrig, og ble tatt i bruk 23. mars 1943.

Etter krigen ble sivil trafikk innlemmet i flyplassens bruk, og det er fremdeles både sivil- og militær trafikk ved flyplassen, som følge av dens strategiske plassering nord i Atlanterhavet. Cirka 7,2 millioner reisende benyttet lufthavnen i 2019. Dette er en nedgang på 2,6 millioner reisende fra toppåret 2018, men allikevel høyt i nordisk sammenheng.

Flyplassen er utstyrt med to rullebaner, og tar seg av det meste av den internasjonale trafikken til Island, med ruter både østover mot Europa og vestover mot USA og Canada.

Reykjavik lufthavn

Av .
Lisens: CC BY NC SA 2.0

De britiske militære styrkene bygget flyplassen under andre verdenskrig, i utkanten av den islandske hovedstaden, på sydkysten av Reykjavikhalvøya. Etter dette har byen vokst betydelig. Flyplassens plassering regnes i dag som uheldig, på grunn av sin nærhet til byens sentrum, og det byarealet som går med til flyplassen. Det har derfor i en årrekke pågått diskusjon om flytting.

Flyplassen dekker lokaltrafikken internt på Island, samt rutene til Grønland og Færøyene.

Cirka 350 000 reisende passerte gjennom terminalen i 2019.

Akureyri lufthavn

Av .
Lisens: CC BY NC SA 2.0

Akureyri er lokalisert nord på Island, og flyplassen ligger cirka 3 kilometer utenfor byen. Det er hovedsakelig innenlands flyruter som trafikkerer flyplassen, men den har i tillegg sesongbasert charter fra flyplassen til flere britiske destinasjoner.

Flyplassen åpnet på 1950-tallet, men byen hadde rutetrafikk med sjøfly så tidlig som fra 1928.

Flyplassen fikk en viktig betydning i 2010, da asken fra vulkanen i Eyjafjallajökull stengte den internasjonale lufthavnen i Keflavik i en periode. Som følge av dette planlegges en større modernisering og utbygging av flyplassen.

Cirka 185 000 reisende benyttet lufthavnen i Akureyri i 2019.

Egilstaðir lufthavn

Av .
Lisens: CC BY SA 3.0

Lufthavnen ble bygget i 1968, men ble betydelig modernisert og utvidet i perioden 1987–1999.

Flyplassen ligger helt øst på Island, og har hovedsakelig innenlands trafikk, men har også hatt internasjonal trafikk i mindre grad, med ruter mot København, London og Edinburgh.

Cirka 83 000 reisende benyttet Egilstaðir lufthavn i 2019.

Mindre lufthavner

Bildudalur lufthavn

Lufthavnen som betjener Vesturbyggð kommune, nordvest på Island, ligger cirka fem kilometer utenfor kommunesenteret Bíldudalur.

Rullebanen har en asfaltert lengde på 1 000 meter, og rutetrafikken ivaretas av flyselskapet Eagle Air.

Bakki lufthavn

Lufthavnen ligger på sydkysten av Island, og betjenes hovedsakelig av kortbanefly som opererer ruter til og fra Vestmannaeyjar. Flyplassen har to rullebaner – én asfaltert rullebane på 1 000 meter og en tverrbane med gress på 840 meter.

Gjögur lufthavn

Lufthavnen er lokalisert i Árneshreppur nordvest på Island, og har anløp fra flyselskapet Eagle Air to ganger ukentlig om vinteren og én gang ukentlig om sommeren. Rullebanen er delvis asfalt og grus, og har en lengde på 960 meter.

I vinterhalvåret er flyplassen svært viktig for lokalbefolkningen, da veien til vinterstenges og alle forsyninger og øvrig transport må skje med fly.

Grímsey lufthavn

Lufthavnen ligger på øya Grímsey, cirka 40 kilometer nord for Island. Den asfalterte rullebanen har en lengde på 1 036 meter, og flyplassen betjenes av flyselskapet Norlandair.

Cirka 2 100 passasjerer reiste gjennom lufthavnen i 2019.

Hornafjörður lufthavn

Lufthavnen ligger på østkysten av Island, og betjener området Höfn. Den er lokalisert cirka 5 kilometer nord for sentrum av Höfn. Rullebanen er asfaltert, og har en lengde på 1 500 meter. Det er flyselskapet Eagle Air som opererer rutene til og fra lufthavnen.

I 2019 passerte cirka 10 000 reisende gjennom terminalen.

Húsavik lufthavn

Nord på Island ligger byen Húsavik, og den lokale lufthavnen ligger cirka 10 kilometer nord for sentrum.

Rullebanen har en lengde på 1 605 meter og er asfaltert. Det er flyselskapet Eagle Air som opererer rutene til og fra Húsavik.

Cirka 11 500 reisende passerte gjennom terminalen i 2019.

Ísafjörður lufthavn

Helt nordvest på Island finner man denne lufthavnen, som betjener området Ísafjörður i vestfjordene. Flyplassens rullebane er lokalisert langs en fjord, og dette gjør den til en av de mest utfordrende på Island i forhold til innflyging.

Det er flysalskapet Air Iceland Connect som trafikkerer lufthavnen, og den har en asfaltert rullebanelengde på 1 400 meter.

I 2019 passerte cirka 32 000 passasjerer gjennom lufthavnen.

Sauðárkrókur lufthavn

Sauðárkrókur er et lite sted ved Skagafjordbukta, nord på Island. Stedets lufthavn ligger rett utenfor tettstedet, og har en asfaltert rullebane på 1 881 meter.

Flyselskapet Eagle Air opererte ruter til Sauðárkrókur fram til mai 2018. Per øyeblikk er flyplassen uten fast rutetrafikk.

þórshöfn lufthavn

Nordøst på Island ligger tettstedet þórshöfn. Den første lufthavnen lå cirka fem kilometer nordøst for tettstedet, med en relativt kort gruslagt rullebane. Dagens lufthavn ligger nærmere sentrum, og har en asfaltert rullebane på 1 199 meter.

Flyplassens terminalbygning er svært liten, med en størrelse på cirka 12 x 9 meter. Det er flyselskapet Norlandair som betjener rutetrafikken ved lufthavnen.

I juli 1969 havarerte en Douglas DC-3 ved flyplassen, under uklare forhold. Ingen omkom i ulykken. Vraket av flyet befinner seg fremdeles ved flyplassen, og benyttes idag til skjul for hester og sauer.

Vestmannaeyjar lufthavn

Utenfor sydkysten av Island ligger øya Heimaey. Lufthavnen på øya betjenes av flyselskapet Eagle Air, hovedsakelig med ruter mot Bakki lufthavn (7 minutter) og Reykjavik lufthavn (25 minutter).

Det er to asfalterte rullebaner på flyplassen – den ene på 1 160 meter og den andre på 1 199 meter. Banene ligger i kryss, for å gi best mulig landingsforhold, uavhengig av vindretning.

I 1973 hadde øyas vulkan, Eldfell utbrudd, og lufthavnen ble den gang benyttet til evakueringssted for de som ikke kunne evakueres med båt. Etter at utbruddet var over, ble vulkanske fragmenter og materialer benyttet i grunnen, for å utvide rullebanen.

Cirka 11 700 reisende passerte gjennom terminalen i 2019.

Vopnafjörður lufthavn

Lufthavnen betjener tettstedet Vopnafjörður på østkysten av Island. Det er flyselskapet Norlandair som betjener rutetrafikken, med ruter mot Akureyri og þórshöfn.

Rullebanen er den korteste på det islandske rutenettet, med bare 885 asfalterte meter.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg