Tysklands hovedstad Berlin har hatt en rekke lufthavner. Som følge av byens omfattende politiske omveltninger og utfordringer opp gjennom årene, har lufthavnene i Berlin vært gjenstand for mange og lange prosesser. Spesielt byggingen av Berlin lufthavn, Brandenburg "Willy Brandt" har vært en langdryg prosess. Vedtak om bygging ble gjort i 1996, og foreløpige prognoser tyder på at det skal gå minst 24 år før lufthavnen står ferdig. Og, til tross for vedtak, er det fremdeles krefter som jobber for at eksisterende flyplasser skal leve videre - også etter åpning av ny lufthavn.

Berlin lufthavn, Tegel, er en sivil, internasjonal lufthavn. Lufthavnen ligger i bydelen Tegel, ca. 15 km nordvest for byens sentrum. Lufthavnen ble i 1988 tilegnet, og fikk navn etter luftfartspioneren Otto Lilienthal.

Lufthavnens historie strekker seg tilbake til 1906, da den åpnet primært som base for luftskip, og hadde blant annet verdens første hangar for luftskip. Etter første verdenskrig ble området også benyttet som rakett-testingsanlegg.

Som en følge av den Sovjetiske Berlin-blokaden fra 5.august 1948, ble det anlagt en rullebane. Byggingen tok bare 90 dager, og den 5.november 1948 landet det første flyet. Lufthavnen ble den første tiden utelukkende benyttet av vestlige fly og flyselskap.

Fra 2. januar 1960 startet regulær, sivil trafikk over flyplassen, med Air France som første operatør. Fire år senere startet PanAm med ruter til New York. Tidligere bruk av Berlin lufthavn, Tempelhof, var begynt å bli begrenset som følge av nye flytyper som krevde lengre rullebane enn hva Tempelhof hadde. Trafikken ble derfor gradvis flyttet til Tegel, og fra 1975  regnet man Tegel som hovedlufthavn for Vest-Berlin.

Etter murens fall og den tyske gjenforeningen 3.oktober 1990, kunne også tyske flyselskap benytte Tegel, og Lufthansa startet sine første ruter ut fra flyplassen 28. oktober samme år.

3. oktober 2012 skulle være siste dag med flytrafikk over Tegel, da Berlin lufthavn Brandenburg skulle åpnes som ny hovedlufthavn. Imidlertid er prosessene og diskusjonene rundt den nye lufthavnen mange, og som følge av dette er det fremdeles drift og betjening av nærmere 50 innenriks- og utenriks flyselskap i rute og charter fra Tegel. Når flyplassen skal legges ned og overlates byplanleggerne til omregulering, er foreløpig uvisst.

Berlin lufthavn, Schönefeld, er en sivil, internasjonal lufthavn, som ligger i bydelen Schönefeld, ca. 22 km sydøst for sentrum av Berlin. Flyplassen ble etablert første gang i 1934.

Flyplassen ble først og fremst bygget for flyfabrikken Henschel, som fra midten av 1930-årene og fram til slutten av andre verdenskrig bygget ca. 14 000 fly.

I 1946 beordret Sovjet etablering av sivil lufthavn i Schönefeld. Med dette ble den inntil da 800 meter betongrullebanen oppgradert til en stor lufthavn med internasjonal trafikk. I perioden hvor Berlin var delt, var Schönefeld hovedlufthavn for DDR og Øst-Berlin. Aeroflot var første ruteoperatør på lufthavnen, fra 1946. De hadde tidligere benyttet Berlin lufthavn, Johannisthal.

3. oktober 1959 landet det første jetflyet på flyplassen – en Caravelle fra SAS. Ledelsen i DDR bestemte i 1960 at flyplassen måtte moderniseres og bygges ut, som følge av forventet økt passasjertrafikk og innfasing av jetfly.

Etter gjenforeningen av Tyskland i 1990 møtte lufthavnen en nedgang i trafikken. Dels skyldtes dette at det statlige flyselskapet Interflug opphørte i 1991, og dels at flere flyselskap valgte å flytte sin trafikk over til Tegel.

Lufthavnen betjener idag mange internasjonale ruter, og flyplassen er mest brukt av lavprisselskapene, så som Ryanair og EasyJet.

Helt siden 1960-tallet har det eksistert ønsker og planer for én sentralflyplass for hele Berlin, og i 1996 ble dette mer spesifisert i konkrete planer om bygging av Berlin lufthavn, Brandenburg, med tilnavnet «Willy Brandt». Byggingen skulle skje på samme område som den eksisterende Berlin lufthavn, Schönefeld, og stå ferdig i 2012, som erstatning for både Schönefeld og Tegel. 5. september 2006 gjennomførte man første spadetak i byggingen.

Ulike prosesser og også tekniske feil ved byggingen har ført til at lufthavnen ennå ikke er åpnet. Høsten 2017 meddelte utbyggingsselskapet at lufthavnen kan åpnes i oktober 2020.

Flyplassen er planlagt for inntil 35 millioner reisende pr. år, med en langtidsplan på å kunne håndtere inntil 55 millioner reisende i 2035. 

Liste over nedlagte lufthavner i og ved Berlin (driftsår i parentes). 

  • Berlin lufthavn, Tempelhof (1923–2008)
  • Staaken lufthavn, Berlin (1916–1948)
  • Gatow Lufthavn, Berlin (1935–1995)
  • Berlin lufthavn, Johannisthal (1909–1952/1995)

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.