Ludonarrativ dissonans er innen dataspill et uttrykk som beskriver konflikter mellom narrativet og spillbarheten – det spilleren faktisk gjør. Begrepet ble først brukt av spilldesigneren Clint Hocking i en bloggpost i 2007.
Uncharted-spillene trekkes ofte frem som typiske eksempler på spill som lider under ludonarrativ dissonans. Her spiller man som skattejegeren Nathan Drake, som fremstår sympatisk og sjarmerende i de delene av spillet hvor narrativet står i fokus, for eksempel i filmsekvenser. I de interaktive delene av spillet, derimot, må spilleren i rollen som Drake ofte ta livet av mange titalls fiender for å nå sine mål. Kontrasten mellom den sympatiske Drake spilleren blir presentert for i filmsekvensene kontra den kaldblodige morderen han blir i spillbarheten, utgjør konflikten som blir kalt ludonarrativ dissonans.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.