Loven, i teologisk terminologi alt som har form av bud og krav fra Gud til menneskene.

I Det gamle testamente er loven (hebr. torah, 'anvisning, instruks, lære, lov') betegnelse for Guds lover som folket må overholde, særlig brukt om lovstoffet i de prestelige og deutoromistiske historieverker. I den hebraiske kanon er tora betegnelse på de 5 Mosebøkene.

I Det nye testamente betyr loven, som i jødisk språkbruk, i regelen Moseloven, spesielt de 10 bud. Hos Paulus står loven som motsetning til nåden og er avskaffet gjennom Kristus (Rom 10,4). Det innebærer at visse bud ikke gjelder for de kristne (omskjærelse, sabbat), men først og fremst at veien til frelse ikke går gjennom oppfyllelse av loven, men gjennom tro på Kristus, som ved sin død har løskjøpt oss fra lovens forbannelse (Gal 3, 13; 4,4) og skjenket oss rettferdigheten (syndsforlatelsen) som en gave fra Gud (Rom 3,21 ff.; Ef 2,8). Lovens hensikt var å stenge alle andre veier til frelse ved å vise at alle mennesker var skyldige, hjemfalne til død og dom (Rom 3,20; 4,15; Gal 3, 19,25) for at det skulle være åpenbart at de utelukkende kunne frelses gjennom en ren nådesakt av Gud (Rom 11,32; Gal 3,22). Men Paulus hevder også at den oppfyllelse av loven som var umulig for det naturlige menneske, faktisk finner sted gjennom de troende fordi de har fått et nytt liv fra Kristus og blir drevet av Den hellige ånd (Rom 8,2 ff.; Gal 5, 18,22 f.).

I den romersk-katolske kirke er spenningen mellom troens og gjerningens vei avsvekket, mens det for reformatorene var et hovedpunkt å fremheve motsetningene mellom loven og evangeliet, mellom Guds krav og Guds gave. Enkelte nektet at loven hadde noen positiv verdi for de troende (se antinomisme), men den lutherske kirkelære regner med at foruten den negative verdi som loven har ved å vekke syndserkjennelse og frelsesbehov, har den også en positiv funksjon som samfunnsregulerende faktor og etisk norm for de kristne.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.