Lov om utprøving av selvkjørende kjøretøy er en norsk lov som gir bestemmelser om utprøving av selvkjørende kjøretøy. Loven inneholder regler blant annet om tillatelse, vilkår og ansvarlig for utprøvingen, formidling av informasjon, behandling av personopplysninger, tilsyn, ansvarlig fører og straff.

Faktaboks

Fullt navn
lov om utprøving av selvkjørende kjøretøy
Kortnavn
lov om utprøving av selvkjørende kjøretøy
Også kjent som

utprøvingsloven

Trådt i kraft
01.01.2018
Lovdata-ID
NL/lov/2017-12-15-112

Vegtrafikklovgivningen i Norge er tradisjonelt sett bygget opp rundt prinsippet om føreransvar, noe som blant annet betyr at det er sterke begrensninger for bruk av selvkjørende kjøretøy. Lov om utprøving av selvkjørende åpner imidlertid opp for at Vegdirektoratet kan gi tillatelse for utprøving av slike kjøretøy.

Målet med loven er at dette skal skje gradvis, i takt med teknologiutviklingen og innenfor rammer som ivaretar trafikksikkerhet og personvern.

Lovens innhold

Lov om utprøving av selvkjørende kjøretøy er delt inn i seks kapitler. Lovens kapittel 1 inneholder bestemmelser om formål, virkeområde og forholdet til annen lovgivning. Formålet med loven er å legge til rette for utprøving av selvkjørende kjøretøy innenfor rammer som særlig ivaretar trafikksikkerhets- og personvernhensyn, og herunder avdekke hvilke effekter selvkjørende kjøretøy kan ha for trafikksikkerhet, effektivitet i trafikkavviklingen, mobilitet og miljø. Loven gjelder utprøving av selvkjørende kjøretøy uten ansvarlig fører, eller med ansvarlig fører som ikke befinner seg på tradisjonell førerplass. Vegtrafikkloven, yrkestransportloven og personopplysningsloven, samt forskriftene til disse tre lovene, gjelder under utprøving av selvkjørende kjøretøy med mindre annet følger av lov om utprøving av selvkjørende kjøretøy med forskrifter.

Kapittel 2 handler om tillatelse, vilkår, ansvarlig for utprøvingen og tilbakekall og midlertidig stans av tillatelser. Om det skal gis tillatelse, i hvilken grad det skal gjøres unntak fra annet regelverk, og hvilke vilkår som skal stilles, vil være opp til myndighetene å avgjøre. Myndighet til å gi tillatelse i henhold til forskrift om utprøving av selvkjørende motorvogn er Vegdirektoratet.

Lovens kapittel 3 inneholder bestemmelser om lagring og utlevering av informasjon og rapportering. Opplysninger lagret under kjøringen kan ikke slettes dersom det under utprøvingen oppstår situasjoner der det er grunn til å tro at det kan bli politietterforskning eller reises forsikringssak på grunn av kjøringen.

I kapittel 4 er det regler om taushetsplikt, rett til å behandle personopplysninger, innhenting av personopplysninger, varslingsplikt og behandling av personopplysninger. Av hensyn til personvernet plikter den som ved utprøving av selvkjørende kjøretøy får tilgang til informasjon om noens personlige forhold å hindre at andre får adgang eller kjennskap til denne informasjonen.

Kapittel 5 handler om tilsyn og gjennomføring av tilsyn. Et gjennomført tilsyn skal dokumenteres i en tilsynsrapport. Vegdirektoratet kan vedta påbud om tiltak, herunder retting, som er nødvendig for å sikre at utprøvingen gjennomføres etter gjeldende regelverk og tillatelsen.

I kapittel 6 er det bestemmelser om ansvarlig fører, straff, og forskriftsmyndighet. Det skilles mellom person som befinner seg på tradisjonell førerplass og person som ikke befinner seg på tradisjonell førerplass. En person som befinner seg på tradisjonell førerplass, anses som kjøretøyets ansvarlige fører hvis det ikke er gjort unntak i tillatelse i henhold til utprøvingsloven. Utprøving med fører som ikke befinner seg på tradisjonell førerplass, er bare tillatt dersom det fremgår av tillatelsen. Føreransvaret vil også gjelde fullt ut for vedkommende i slike tilfeller.

Historikk

Norge signerte i mars 2016 erklæringen Cooperation in the field of connected and automated driving (også kjent som Amsterdamerklæringen), som fastsetter felles mål for å jobbe mot et europeisk rammeverk og for å legge til rette for utprøving av selvkjørende kjøretøy. Dette var et betydelig skritt fram mot å anerkjenne potensialet for selvkjørende kjøretøy til å forbedre trafikksikkerheten.

Teknologisk utvikling, spesielt førerstøttesystemer, har vist seg å bidra til økt trafikksikkerhet. Disse systemene kan hjelpe til med å redusere ulykker forårsaket av førerfeil, noe som er en vanlig årsak til trafikkulykker. Den eksisterende vegtrafikklovgivningen i Norge satte begrensninger for utprøving av selvkjørende kjøretøy, og det var behov for et nytt og tilpasset regelverk for å tillate utprøving og utvikling av disse teknologiene på norske veier.

Et forslag til en lov om utprøving av selvkjørende kjøretøy ble sendt på høring i desember 2016. De aller fleste høringsinnspill støttet lovforslaget. Loven om utprøving av selvkjørende kjøretøy ble innført i 2018, som markerte et viktig skritt i Norges innsats for å fremme innovasjon og sikkerhet i transportsektoren.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Helde, Roger (2019): Juss i veitrafikk og trafikkopplæring. Fagbokforlaget. ISBN: 9788245023084, Finn boken

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg