Lov om åpenhet om eierskap i medier er en norsk lov som etablerer og sikrer åpenhet om eierforhold i norske medier.

Faktaboks

Fullt navn
lov om åpenhet om eierskap i medier
Kortnavn
lov om åpenhet om eierskap i medier
Trådt i kraft
01.07.2016
Lovdata-ID
NL/lov/2016-06-17-64

Lovens formål er å sikre åpenhet om eierforhold i mediebransjen slik at man lettere kan etterprøve hvor informasjon kommer fra og hvilke interesser som står bak. Loven gjelder foretak som driver dagspresse, fjernsyn, radio eller elektroniske medier, og foretak som gjennom eierskap eller samarbeidsavtaler har innflytelse over slike foretak. Det er Medietilsynet som har ansvar for å innhente og systematisere informasjon om eierforholdene, og videre tilgjengeliggjøre informasjonen for offentligheten.

Loven avløser den tidligere medieeierskapsloven fra 1997, som også hadde regler om åpenhet om eierforhold. En av medienes hovedfunksjoner er å påvirke hva som skal bringes frem for offentligheten. Informasjon om eierskap, oppkjøp og maktforhold er viktig for at mediebrukerne skal være klare over hvem som formidler budskap som publiseres i media. Spørsmålet om offentlighetens innsyn i eierforhold var ved opphevelsen av medieeierskapsloven et sentralt tema, og er i den nye loven hensyntatt i større grad.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg