Innehaveren av en logo kan være vernet mot at andre bruker den i forbindelse med næringsvirksomhet, for varer eller tjenester, etter reglene i varemerkeloven.

For at innehaveren skal ha slikt vern, må logoen enten være registrert i varemerkeregisteret, eller den må være innarbeidet, det vil si godt kjent som noens særlige kjennetegn.

Betegnelsen 'logo' er ikke brukt i varemerkeloven, men benyttes ofte i fagspråket, som betegnelse på et varemerke i en særpreget grafisk utforming. Det tales ofte også om figurmerker eller kombinerte figur- og ordmerker, i samme betydning.

Hvis en logo er kunstnerisk utformet, med en viss grad av originalitet, kan den også være vernet som åndsverk etter loven om opphavsrett (åndsverkloven).

Et designvern er rimeligere enn patentering, krever at løsningen er ny og annerledes, og verner innehaveren mot at andre kan bruke designet for å markedsføre sine tjenester eller produkter. Designvern kan bedriften påberope seg eller få for et produkts eller en produktdels utseende, emballasje, utstyr, grafiske symboler og typografiske skrifttyper. Skjermbilder, brukergrensesnitt eller grafiske elementer i skjermbilder utviklet ved bruk av programvare kan også oppnå vern.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg