Truckhåndtering
Dersom det kreves ekstra utstyr, som en truck til å flytte varene, er det lurt å ha det med i avtalen for transportoppdraget.
Truckhåndtering
Av .

Leveringsservice er en samlebetegnelse for den logistikkvaliteten kunden opplever i forhold til prisen som betales for tjenesten. Når opplevd leveranse ikke innfrir kundens forventning til leveransen kan det skyldes et avvik fra det som var avtalt eller ulik virkelighetsforståelse mellom leverandør og kunde. Denne forskjellen betegnes gjerne som et "servicegap" i logistikken.

Leveringsservice måles på flere måter, blant annet tiden det tar fra bestilling til levering (ledetid), graden av overholdelse av leveringstid (pålitelighet), levering av rett vare på rett sted, informasjon om sendinger, fleksibilitet ved plutselige endringer (tilgjengelighet og kapasitet) og servicegrad ved reklamasjon.

Leveringsservice kan være å måle status hele tiden eller være et mål å strekke seg etter. Det er viktig å tenke nøye over hvilke mål man skal benytte. De bør være konkrete, målbare (tonn, kroner, timer), vesentlige, realistiske, ha frister og motivere til innsats.

Leveringsservice skal avspeile de leveringsbetingelser som er avtalt mellom kunden som bestiller og transportør som ansvarlig for å utføre det avtalte oppdraget. Dette handler igjen om hvem som skal ta ansvar for kostnader, risiko og tidspunkt for når ansvaret flyttes mellom de ulike leddene i prosessen.

Servicemomenter i logistikken er gjerne leveringstid, -pålitelighet, tidsfrister, leveringsfrekvens, rutetider, sikkerhet og pålitelighet og fleksibilitet. I hvilken grad klarer leverandøren å oppfylle kundens krav til levering?

Transportavtalen

Speditør og/eller transportør vil normalt avklare kundens forventninger før avtale signeres. I transportavtalen vil det fremgå i detaljert form hva slags leveringsservice som skal oppfylles. For å unngå misforståelser og konflikt ved avvik er det vanlig å beskrive disse forholdene grundig. Dersom avtalen omfatter daglig innhenting og utkjøring, så må det beskrives i avtalen eller i vedlegg til avtale. Partene må også beskrive hva slags varer det gjelder, volumer og spesielle hensyn som må tas. Dette gjelder også krav til utstyr og materiell for å gjennomføre oppdraget. Eksempelvis må det fremgå av avtalen om man må ha teknisk utstyr til å flytte varene ved levering.

Krav til leveransen

Egenskaper og krav til leveransen man søker å tilfredsstille i tillegg til det fysiske produktet er:

  • emballasjeløsning
  • informasjon
  • leveringsbetingelser
  • betalingsbetingelser
  • returløsninger
  • ledetid, servicegrad, punktlighet og pålitelighet

En viktig del av leveringsservice er sluttlevering – eller last mile – som er levering til sluttkunden i verdikjeden. Kostnadene til sluttlevering kan i mange tilfeller utgjøre en stor del av de totale transportkostnadene. Tiltak og løsninger for å redusere disse kostnadene krever at man tar i bruk digitale hjelpemidler, forbedrer ressursutnyttelsen, optimaliserer rutene, har gode hentepunkter og god kommunikasjon med sluttkundene.

Endring av produktet

Det mest effektive er likevel å endre produktet. Eksempelvis har nettaviser ført til en dramatisk reduksjon i distribusjonskostnadene sammenlignet med papiraviser. I de tilfeller produktet ikke kan transformeres kan bedre transportadministrasjon gi bedre ressursutnyttelse, høyere fyllingsgrad, mindre ståtid og bedre tilgjengelighet. Gode hentepunkter der kundene kan hente varene selv, bidrar også til bedre utnyttelse av ressursene. Post i butikk er et et eksempel på dette. Videre vil det å gi kundene tilgang til sporing av sine pakker gi bedre kundeinformasjon.

Leveringsservice påvirker i høyeste grad økonomien til selskapet som skal tilby denne servicen. Økonomien påvirkes av hvordan vareforsyningen skjer, hvor stor kapital som må benyttes for å kunne ha en god leveringsservice.

Alle ekstra aktiviteter som må utføres i tilknytning til leveringsservicen fører til kostnader og kan dermed svekke lønnsomheten og økonomien. Det samme gjelder dårlig produksjonsplanlegging. Ujevnt belegg og sesongsvingninger kan ofte medføre ekstra kostnader. Samme med unødvendig lagerkapasitet. På samme måte kan dårlig planlagte distribusjonsruter føre til både dårlig leveringsservice og svakere lønnsomhet.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Stein Erik Grønland (2010). Logistikkledelse. Oslo: Cappelen Akademisk
  • Einar Spurkeland (2018). Transportbestilleren. Oslo: Fagbokforlaget
  • Eirill Bø og Stein Erik Grønland, Moderne transportlogistikk, Fagbokforlaget
  • Eirill Bø (2016). Logistikk – kort og godt. Oslo: Universitetsforlaget

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg