leveringsservice

Dersom det kreves ekstra utstyr, som en truck til å flytte varene, er det lurt å ha det med i avtalen for transportoppdraget.
Truckhåndtering
Av .

Artikkelstart

Leveringsservice er en samlebetegnelse for den logistikkvaliteten kunden opplever i forhold til prisen som betales for tjenesten. Leveringsservice måles på flere måter, blant annet tiden det tar fra bestilling til levering (ledetid), graden av overholdelse av leveringstid (pålitelighet), levering av rett vare på rett sted, informasjon om sendinger, fleksibilitet ved plutselige endringer (tilgjengelighet og kapasitet) og servicegrad ved reklamasjon.

Leveringsservice skal avspeile de leveringsbetingelser som er avtalt mellom kunden som bestiller og transportør som ansvarlig for å utføre det avtalte oppdraget. Dette handler igjen om hvem som skal ta ansvar for kostnader, risiko og tidspunkt for når ansvaret flyttes mellom de ulike leddene i prosessen.

Speditør og/eller transportør vil normalt avklare kundens forventninger før avtale signeres. I transportavtalen vil det fremgå i detaljert form hva slags leveringsservice som skal oppfylles. For å unngå misforståelser og konflikt ved avvik er det vanlig å beskrive disse forholdene grundig. Dersom avtalen omfatter daglig innhenting og utkjøring, så må det beskrives i avtalen eller i vedlegg til avtale. Partene må også beskrive hva slags varer det gjelder, volumer og spesielle hensyn som må tas. Dette gjelder også krav til utstyr og materiell for å gjennomføre oppdraget. Eksempelvis må det fremgå av avtalen om man må ha teknisk utstyr til å flytte varene ved levering.

De egenskaper ved leveransen man søker å tilfredsstille i tillegg til det fysiske produktet er:

  • emballasjeløsning
  • informasjon
  • leveringsbetingelser
  • betalingsbetingelser
  • returløsninger
  • ledetid, servicegrad, punktlighet og pålitelighet

Last mile

En viktig del av leveringsservice er sluttlevering – eller last mile – som er levering til sluttkunden i verdikjeden. Kostnadene til sluttlevering kan i mange tilfeller utgjøre 174 av de totale transportkostnadene. Tiltak og løsninger for å redusere disse kostnadene krever at man tar i bruk digitale hjelpemidler, forbedrer ressursutnyttelsen, optimaliserer rutene, har gode hentepunkter og god kommunikasjon med sluttkundene.

Det mest effektive er likevel å endre produktet. Eksempelvis har nettaviser ført til en dramatisk reduksjon i distribusjonskostnadene sammenlignet med papiraviser. I de tilfeller produktet ikke kan transformeres kan bedre transportadministrasjon gi bedre ressursutnyttelse, høyere fyllingsgrad, mindre ståtid og bedre tilgjengelighet. Gode hentepunkter der kundene kan hente varene selv bidrar også til bedre utnyttelse av ressursene. Post i butikk er jo et et eksempel på dette. Videre vil det å gi kundene tilgang til sporing av sine pakker gi bedre kundeinformasjon.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Stein Erik Grønland (2010). Logistikkledelse. Oslo: Cappelen Akademisk
  • Einar Spurkeland (2018). Transportbestilleren. Oslo: Fagbokforlaget

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg