Leveringsplikt er en rettslig forpliktelse en eier av infrastruktur har til å levere tjenester til brukere som er tilknyttet infrastrukturanlegget.

En infrastruktureier får ofte faktisk eller rettslig monopol for tjenester, eller i det minste en meget sterk posisjon. Formålet med leveringsplikt er å motvirke at eieren misbruker sin posisjon. Ut fra samme formål vil ikke eieren stå fritt til å fastsette priser eller vilkår for øvrig, men ha begrensninger så som prinsipper om tariffering av tjenesten.

Eksempler

Viktige eksempler på leveringsplikt i Norge er:

  • Innehaveren av en områdekonsesjon plikter i henhold til energiloven å levere elektrisk energi til kunder som er tilknyttet nettet i konsesjonsområdet. Elektrisitet levert på dette grunnlaget – ventetariff – er gjerne dyrere enn prisen kunden får ved å inngå avtale med en strømleverandør.
  • Eieren av et fjernvarmeanlegg plikter i henhold til energiloven å sørge for levering av fjernvarme til sine abonnenter.
  • Tilbydere av teletjenester kan pålegges plikt til å levere slike tjenester, etter bestemmelser fastsatt i og i medhold av ekomloven fra 2003.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg