leveringsplikt

Artikkelstart

Leveringsplikt er en rettslig forpliktelse en eier av infrastruktur har til å levere tjenester til brukere som er tilknyttet infrastrukturanlegget.

En infrastruktureier får ofte faktisk eller rettslig monopol for tjenester, eller i det minste en meget sterk posisjon. Formålet med leveringsplikt er å motvirke at eieren misbruker sin posisjon. Ut fra samme formål vil ikke eieren stå fritt til å fastsette priser eller vilkår for øvrig, men ha begrensninger så som prinsipper om tariffering av tjenesten.

Eksempler

Viktige eksempler på leveringsplikt i Norge er:

  • Innehaveren av en områdekonsesjon plikter i henhold til energiloven å levere elektrisk energi til kunder som er tilknyttet nettet i konsesjonsområdet. Elektrisitet levert på dette grunnlaget – ventetariff – er gjerne dyrere enn prisen kunden får ved å inngå avtale med en strømleverandør.
  • Eieren av et fjernvarmeanlegg plikter i henhold til energiloven å sørge for levering av fjernvarme til sine abonnenter.
  • Tilbydere av teletjenester kan pålegges plikt til å levere slike tjenester, etter bestemmelser fastsatt i og i medhold av ekomloven fra 2003.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg