Landingsrunde, eller trafikkmønster, er et mønster som (i hovedsak) mindre fly følger ved visuell innflyging og landing på en flyplass. Det benyttes også ved trening på avganger og landinger, hvor man gjør «touch-and-go's».
Landingsrunden avviker noe dersom man flyr på ubetjente flyplasser. I denne artikkelen beskrives kun landingsrunden slik den utføres på betjente flyplasser, utstyrt med tårnkontrolltjeneste eller AFIS.
Landingsrunden deles opp i forskjellige faser som videre kan identifiseres ytterligere ved å legge på retningsbeskrivelsen «høyre» eller «venstre». Normalt flys det en venstre landingsrunde, det vil si at rullebanen ligger på venstre side sett fra flyet. Det er fordi fartøysjefen eller flygeren sitter på venstre side i cockpit. Høyre landingsrunde forekommer også, avhengig av trafikk eller lokale forhold (eksempelvis som følge av terreng). Landingsrunden flys normalt i en høyde av 1000 fot over flyplassens høyde.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.