Kystgebyr
Ordningen med kystgebyr kom som en modernisering av avgiftssystemet, og hadde til hensikt å dekke inn kostnader med bl.a. lostjenester og navigasjonssystemer på Norskekysten.
Kystgebyr
Lisens: CC BY SA 3.0

Kystgebyr var en tidligere avgift som avkrevdes fartøyer over 200 bruttotonn som ankom til Norge og avgikk til utlandet, fartøyer som gikk mellom norske havner og som skulle lastes eller losses i utlandet, og fartøyer som benyttet norskekysten for rene transittformål, for eksempel i tilfeller av dårlig vær. Gebyret ble beregnet på grunnlag av skipets størrelse og utseilt distanse. Kystgebyret er nå erstattet av andre gebyrprinsipper, se losgebyr.

Systemet med kystgebyr ble innført tidlig på 1980-tallet etter en offentlig utredning som hadde som mandat å foreslå forenkling av avgiftssystemet for skipsfarten på Norskekysten (NOU 1978 : 49). Det tidligere systemet med «lospenger», «laste- og fyravgifter» og «ispenger» ble der betraktes som utdatert og komplisert å administrere. Beregningen av kystgebyret var basert på et «skipperbevis» som skipsførere på avgiftspliktige fartøy sendte inn.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg